Author
Maurice Beerthuyzen
Role
Director Marketing & Sales
Schedule a CRO audit session
If you're planning optimising your CRO process, one of our experts will discuss your goals and strategies to help you grow
Schedule CRO audit

Velocity & de vraag die iedere CRO-specialist zich moet stellen (Dutch)

Published:3 May 2022
Reading time:2 minuten

Velocity is een enorm belangrijk begrip binnen je CRO-programma. Hoe meer je onderzoekt en valideert, hoe meer je leert en hoe groter de positieve impact van je experimenteer programma zal zijn.

Vaak wordt de velocity van een programma platgeslagen als de hoeveelheid testen die je per week/maand of per jaar doet.

En natuurlijk zegt het wat als jij 20 experimenten per maand draait als bedrijf. Er zullen niet veel bedrijven in Nederland zijn die dat volume halen. Dat betekent dat je experimenteren en valideren erg serieus neemt.

Toch zegt het aantal testen niet alles over het succes van je programma. Als je geen vrienden bent met development en er wordt niets geïmplementeerd, heb je een papieren tijger gecreëerd.

Maar is nog een ander aspect dat het belang van velocity onderuit kan schoffelen.

Stel dat je 8 experimenten per maand uitvoert. Maar dat er naast die experimenten door de verschillende scrum en agile-teams nog eens 72 verschillende grote en kleine changes, niet gevalideerd worden doorgevoerd?

In de praktijk betekent het , dat je slechts 10% van je changes aan het valideren bent en dat 90% van de wijzigingen op je website zonder onderzoek en validatie worden doorgevoerd.

90% van de wijzigingen.

Waarvan je niet weet of ze een positieve of negatieve impact hebben. Wellicht heb je een vermoeden. Maar zeker weten doe je het niet.

Natuurlijk kun je niet altijd alle changes via A/B testen valideren. Maar wie heeft er gezegd dat we alleen A/B testen moeten gebruiken als methodiek? We kunnen ook andere vormen van onderzoek inzetten om een beter beeld te krijgen van de waarde van de doorgevoerde veranderingen.

Als CRO-specialist of CRO-team zou dit je belangrijkste vraag moeten zijn: ‘Hoeveel % van het totaal aantal changes op onze website valideren we? En de vraag die daarop volgt: “Hoe gaan we ervoor zorgen dat we periodiek meer changes gaan valideren”.

Als je met deze vragen aan de slag gaat, gaat je velocity omhoog. Maar je zet je velocity dan wel altijd af tegen het totaal aantal changes.

Pas dan krijg je een CRO/CXO programma dat langzaam maar zeker volledig geintegreerd wordt in je bedrijf en de verschillende afdelingen.

Author
Maurice Beerthuyzen
Role
Director Marketing & Sales
Schedule a CRO audit session
If you're planning optimising your CRO process, one of our experts will discuss your goals and strategies to help you grow
Schedule CRO audit

Drop us a line!

Curious how we could help? Feel free to get in touch. We'd love to hear what you're up to.