Sven Persoon
User Experience consultant
28 November 2022
2 minuten reading time
Wat willen klanten nu daadwerkelijk zien op een product detail page (PDP). Een drop-down selectie of toch knoppen met alle beschikbare maten?
Een duidelijk overzicht in beschikbare maten is ontzettend belangrijk voor klanten. Hoe kun je klanten de meeste duidelijkheid geven rondom maten, zodat ze dat kledingstuk ook daadwerkelijk in hun online mandje stoppen en afrekenen? Wij hebben het getest en kwamen tot een aantal duidelijke learnings.
Usertesten toonden aan dat 25% van de gebruikers op de Product Detail Page (PDP) op het drop-down menu voor maten klikte. Dat betekent, logischerwijs, dat 75% hier niet op klikt. Een groot probleem voor deze pagina en wel om twee redenen:
Tijd voor verandering:
Op basis van Baymard research (een interessante site met veel UX cases en voorbeelden), gebruikerstesten en Contentsquare data ontwierpen we een oplossing.
In plaats van een drop down werden duidelijke en robuuste knoppen ontworpen voor het selecteren van de maat op de PDP. Op deze manier zien gebruikers direct de functionaliteit goed in beeld en of de gewenste maat beschikbaar is.
Tijdverspilling en frictie worden hierdoor flink verminderd, waardoor bezoekers niet opgeven.
Uiteraard toetsten we onze hypothese via een A/B test. Waar voorheen een deel van de gebruikers de pagina verliet, zagen wij nu in de variant het tegenovergestelde. Met elk ‘blokje’ dat een grootte vertegenwoordigt, zien gebruikers in één oogopslag alle beschikbare opties. De hoeveelheid inspanning en interactie die nodig is om deze basisinformatie te doorgronden, wordt sterk verminderd.
Uit de resultaten van de A/B test bleek dit ook. De kans dat iemand een online aankoop doet, steeg in de variant met 3,1%. Voor de klant waar dit getest werd, leverde dit jaarlijks een flinke extra omzet op. Daarnaast zagen we zelfs een stijging in de Average Order Value van 1,8%.
Niet alleen gemakkelijk voor de gebruiker, ook voor jou
Het aanpassen van de maatselectie maakt het selecteren van een maat niet alleen erg gemakkelijk voor de gebruiker, maar het is ook nog eens een aanpassing die gemakkelijk te doen is voor ieder bedrijf. Inmiddels is het gebruik van maatknoppen de standaard in de markt.
Dit experiment is niet heel complex qua research en qua opzet. Toch zijn er op iedere website kleine issues te vinden die relatief gemakkelijk op te lossen zijn. Wel even testen, want dan weet je zeker of je aanname ook echt klopt.
Dit experiment laat zien dat gebruikers alle informatie in een oogopslag willen zien. Daarmee zijn we nog niet klaar. Kunnen we het nog duidelijker maken voor gebruikers? Kunnen we de cognitive load (de hoeveelheid informatie die een gebruiker kan verwerken) verlagen door niet beschikbare maten niet te tonen? Of raakt de gebruiker hierdoor juist weer van slag?
Wij gaan verder met onderzoek en komen bij nieuwe inzichten snel bij je terug 🙂
Director