Hoe een paar blokjes het leven van de klant veel gemakkelijker maakten

Sven Persoon

User Experience consultant

28 November 2022

2 minuten reading time

Wat willen klanten nu daadwerkelijk zien op een product detail page (PDP). Een drop-down selectie of toch knoppen met alle beschikbare maten?

Een duidelijk overzicht in beschikbare maten is ontzettend belangrijk voor klanten. Hoe kun je klanten de meeste duidelijkheid geven rondom maten, zodat ze dat kledingstuk ook daadwerkelijk in hun online mandje stoppen en afrekenen? Wij hebben het getest en kwamen tot een aantal duidelijke learnings.

Onze inzichten

Usertesten toonden aan dat  25% van de gebruikers op de Product Detail Page (PDP) op het drop-down menu voor maten klikte.  Dat betekent, logischerwijs, dat 75% hier niet op klikt. Een groot probleem voor deze pagina en wel om twee redenen:

  • Veel gebruikers zien dit menu dus volledig over het hoofd. De maat wordt niet ingevuld waardoor je op de PDP niet verder kan. De maat moet eerst geselecteerd worden voordat je het product aan je mandje kan toevoegen.
  • Bovendien waren klanten vaak verrast of teleurgesteld over (het gebrek aan) beschikbare maten.  Die teleurstelling werd alleen maar vergroot omdat veel gebruikers daar pas achter kwamen nadat het drop-down menu werd gebruikt. Dit versterkte het gevoel dat hun tijd verspild was.

Tijd voor verandering:

  • Gebruikers moeten meteen de beschikbare maten kunnen zien.
  • Maar ook de functionaliteit om je maat te selecteren diende niet over het hoofd te worden gezien. Het niet selecteren van je maat leverde immers een foutmelding op.

Op basis van Baymard research (een interessante site met veel UX cases en voorbeelden), gebruikerstesten en Contentsquare data ontwierpen we een oplossing.

In plaats van een drop down werden duidelijke en robuuste knoppen ontworpen voor het selecteren van de maat op de PDP. Op deze manier zien gebruikers direct de functionaliteit goed in beeld en of de gewenste maat beschikbaar is.

Tijdverspilling  en frictie worden hierdoor flink verminderd, waardoor bezoekers niet opgeven.

 

Learnings en resultaten

Uiteraard toetsten we onze hypothese via een A/B test. Waar voorheen een deel van de gebruikers de pagina verliet,  zagen wij nu in de variant het tegenovergestelde. Met elk ‘blokje’ dat een grootte vertegenwoordigt, zien gebruikers in één oogopslag alle beschikbare opties. De hoeveelheid inspanning en interactie die nodig is om deze basisinformatie te doorgronden, wordt sterk verminderd.

Uit de resultaten van de A/B test bleek dit ook. De kans dat iemand een online aankoop doet, steeg in de variant met 3,1%. Voor de klant waar dit getest werd, leverde dit jaarlijks een flinke extra omzet op. Daarnaast zagen we zelfs een stijging in de Average Order Value van 1,8%.

Niet alleen gemakkelijk voor de gebruiker, ook voor jou

Het aanpassen van de maatselectie maakt het selecteren van een maat niet alleen erg gemakkelijk voor de gebruiker, maar het is ook nog eens een aanpassing die gemakkelijk te doen is voor ieder bedrijf. Inmiddels is het gebruik van maatknoppen de standaard in de markt.

Dit experiment is niet heel complex qua research en qua opzet. Toch zijn er op iedere website kleine issues te vinden die relatief gemakkelijk op te lossen zijn. Wel even testen, want dan weet je zeker of je aanname ook echt klopt.

Vervolg

Dit experiment laat zien dat gebruikers alle informatie in een oogopslag willen zien. Daarmee zijn we nog niet klaar. Kunnen we het nog duidelijker maken voor gebruikers?  Kunnen we de cognitive load (de hoeveelheid informatie die een gebruiker kan verwerken) verlagen door niet beschikbare maten  niet te tonen? Of raakt de gebruiker hierdoor juist weer van slag?

Wij gaan verder met onderzoek en komen bij nieuwe inzichten snel bij je terug 🙂

Drop us a line!

Curious how we could help? Feel free to get in touch. We'd love to hear what you're up to.
Maurice Beerthuyzen

Director