Author
Timo Stegeman
Role
Lead CRO consultant

Vind het beste conversie optimalisatie bureau in 10 stappen

Published:20 January 2018
Reading time:10 minutes

Het vinden van een goed conversie optimalisatie bureau is niet gemakkelijk. Laat staan het vinden van het perfecte conversie optimalisatie bureau. Ieder bureau is anders, elke branche en klus verschilt. Dus hoe vind je nou dat ene CRO-bureau dat perfect aansluit bij je wensen? Waar moet je op letten, wat is belangrijk? Hoe vergroot je de kans op succes en online groei? Als conversie expert zette ik de 10 belangrijkste stappen op een rij.

 

1. Ontmoet het CRO-team…

Dit is de absolute basis. Kennis, kunde, resultaten of de hoeveelheid ervaring zijn zonder twijfel belangrijk, maar zonder de mensen ontmoet te hebben zegt dat allemaal weinig. Samenwerken doe je nu eenmaal met anderen. Online marketing en het optimaliseren van de conversie is een wezenlijk deel van je bedrijfsvoering, dus het moet goed voelen om dat allemaal in de handen van een extern bureau te leggen. Ga dus altijd langs en drink een kop koffie samen.

 

2. …en vind ze aardig

Ontmoeten alleen is echt niet genoeg. Om samen betere resultaten te behalen dan alleen, om het vertrouwen te hebben dat jouw belang voorop staat en om in alle eerlijkheid samen te werken moet je elkaar daadwerkelijk aardig vinden. Zoek die magische klik, streef naar chemie, en vind de perfecte match.

Vergeet niet, conversie optimalisatie is echt een traject voor de lange termijn. Alleen door er voor een langere periode samen aan te werken, bereik je het succes dat mogelijk is. Vertrouw dus op je intuïtie bij het kiezen van een CRO bureau!

 

3. Geloof de waarde van UX-onderzoek

Intuïtie is prachtig, maar als je op zoek bent naar een partij die ervoor zorgt dat jouw website tot de top gaat behoren is er meer voor nodig. Zorg dus dat het werk dat ze doen gebaseerd is op onderzoek en vraag altijd naar de conversie optimalisatie resultaten uit het verleden.

Hoe bepaal je dat? Best practices, checklists en quick scans: het zijn mooie instrumenten om laaghangend fruit aan te pakken, maar meer is het ook niet. Laat je dus niet verleiden door een marketeer die met dit soort lijstjes hemel en aarde belooft. Zo’n tachtig procent van de conversie optimalisatie experts zal je hiermee proberen te winnen. Dan is het de hoogste tijd een deur verder te kijken.

Wil je tot de beste gaan behoren? Of behoor je al tot de top, maar wil je de absolute marktleider worden? Dan is onderzoek echt noodzakelijk. Onderzoeken, meten, luisteren, hypothesen formuleren, testen en aanpassingen maken. Volg deze cyclus en een hogere conversie is gegarandeerd.

 

4. Vraag om een uitgebreide CRO-intake

Vraag om een uitgebreide intake en zorg dat je weet welk proces het bureau volgt. Is het een bureau dat een opdracht krijgt, een test opzet, een en ander implementeert en weer doorgaat? Dat klinkt voortvarend en efficiënt, maar het kan in de praktijk flink tegenvallen.

Door een uitgebreide intake krijg je de kans veel informatie over jouw bedrijf en jouw klanten te delen. Veel voor online marketeers bruikbare informatie en kennis is eigenlijk al voor handen. Denk bijvoorbeeld aan je eigen klantenservice die de meest voorkomende klachten kent en continu in contact is met de klant. Grote kans dat zij kunnen helpen in het bepalen van de prioriteiten.

 

5. Let op de CRO-processen

Hoe een bureau conversie optimalisatie aanpakt en welke stappen ze standaard volgen, zegt veel over hoe serieus ze jou als klant nemen. Conversie is meer dan de kleur van een knop veranderen, het gaat om procesmatig werken. Een uitgebreide intake is al een goed voorbeeld van een belangrijke stap binnen zo’n proces. Vraag dus gerust naar de procesmatige manier van werken en het plan van aanpak dat het CRO-bureau heeft.

 

6. Ga voor de alleskunner. Of voor een CRO-expert

Het eeuwige dilemma: kies ik een full service bedrijf of een specialist? Een eenduidig antwoord is er helaas niet.

Bij een specialist weet je tenslotte zeker dat alle focus op conversie optimalisatie ligt. Dat betekent volop kennis en veel ervaring. Zo hebben gespecialiseerde CRO-bureaus vaak een veelzijdig team van experts, die met hun eigen blik van grote toegevoegde waarde zijn bij het verhogen van de conversie. Denk bijvoorbeeld aan een webdeveloper, een User Experience designer, een User Interface designer, een copywriter en soms een psycholoog.

Maar online marketing is meer dan alleen conversie optimalisatie. Het is een vervlochten geheel van allerlei disciplines, zoals SEA, SEO, email marketing en digital analytics. Een full service bedrijf kan alle facetten van online marketing uit handen nemen en deze integraal inzetten, mocht je dat willen. Dat is vaak ideaal. Zeker voor MKB’ers, omdat een full-service bureau een volledige begeleiding bij online groei biedt.

Als je een partij vindt die je vertrouwt en die je bedrijf van binnen en buiten kent, werkt dat integraal door en word je online nog succesvoller. Van een geoptimaliseerde website experience tot een hogere conversie, en van een seo-expert die zorgt voor een hogere positie binnen de zoekmachines tot een perfecte Adwords-campagne. Met een full-service bureau haal je zeker het meest uit je marketingbudget.

 

7. Kijk (niet alleen) naar de prijs

Een wereld waar geld geen rol speelt, die is er nog niet. Dus leuker kan ik het niet maken, ook niet makkelijker. Geld doet er nu eenmaal toe. Vraag verschillende offertes aan en vergelijk ze goed. Kijk niet alleen naar het bedrag onderaan de streep, maar vooral naar de voorwaarden en dat wat men belooft te leveren. Voor een dubbeltje op de eerste rij? Het komt je website en je conversie niet ten goede. Een hogere conversie gaat zorgen voor een hogere ROI, houd dat in gedachten bij het beoordelen van de offertes.

 

8. En maak duidelijke afspraken

Zorg dat je vooraf goede en duidelijke afspraken maakt en zet die op papier. Durf kritisch te zijn. Controleer bijvoorbeeld de significantie. Bureaus kunnen gemakkelijk roepen dat een bepaalde test 20 procent beter heeft gescoord, maar vraag door. Is het resultaat wel echt significant of is de winst puur willekeurig? Zorg ook dat de doorlooptijd duidelijk is en weet wat er volgens beide partijen tot die tijd behoort. Worden de testen bijvoorbeeld in eigen huis ontwikkeld of gebeurt dat extern? En laat een Quality Assurance vastleggen. Een positieve test op één browser is mooi, maar je hebt er weinig aan. Het moet tenslotte op alle systemen werken, altijd en op ieder moment.

 

9. Tel de jaren CRO ervaring

Theorie en kennis vanuit de boeken is mooi, maar praktijkervaring maakt echt al het verschil. Online marketing – en conversie optimalisatie in het bijzonder – zijn geen statische disciplines waar je met een puur wetenschappelijke bril ver in komt. Op zoek naar het beste CRO bureau? Kijk dan zeker ook naar het aantal jaar ervaring dat ze hebben. Met de poten in de klei staan dus, omdat alleen zo’n bureau begrijpt waar jij dagelijks tegenaan loopt.

Kijk ook nog eens naar de specifieke ervaring in jouw branche. Is een bureau bijvoorbeeld goed in het realiseren van online groei bij het midden- tot kleinbedrijf? Of hebben ze veel goede doelen als klanten? Het is zeker de moeite waard ook dat aspect mee te nemen in je overweging.

 

10. Denk tactisch over tactiek

Er is meer dan de conversie van landingspagina te verhogen of snel resultaat te behalen door de kleur van een knop te veranderen. Het realiseren van duurzame online groei en hogere conversie kan alleen met een lange termijnvisie. Door als online marketingbureau het gehele online proces te bekijken, is het mogelijk echte impact te realiseren. Zorg dus dat de online marketingspecialisten van jouw keuze met een tactische visie naar jouw bedrijf kijken. Daardoor ontdek je welke activiteiten integraal ingezet moeten worden om online nóg succesvoller te worden.

Author
Timo Stegeman
Role
Lead CRO consultant
Schedule a CRO audit session
If you're planning optimising your CRO process, one of our experts will discuss your goals and strategies to help you grow
Schedule CRO audit

Drop us a line!

Curious how we could help? Feel free to get in touch. We'd love to hear what you're up to.