We ontwikkelden een nieuwe navigatie voor een klant die gespecialiseerd is in zelfzorgproducten. De nieuwe navigatie minimaliseert de cognitieve belasting van bezoekers. Daardoor hebben zij nu meer tijd om rond te snuffelen in het enorme aanbod.
Het succes van navigatie hangt af van de vindbaarheid en het begrip van de informatie. Informatie architectuur (IA) is een design-principe dat zich focust op het vindbaar en begrijpelijk maken van informatie met behulp van structuren (Rosenfeld, Morville, & Arango, 2015).
Websitebezoekers nemen de structuur van een website niet bewust waar, maar die structuur heeft wel een enorme impact op de uiteindelijke user experience. Zo is content makkelijker te ontdekken wanneer die niet onder vele lagen verstopt ligt. Diepe hiërarchieën zijn moeilijker in gebruik. Categorieën die specifiek zijn en niet overlappen zijn het makkelijkst te begrijpen. Het mes snijdt hier aan twee kanten: in diepe hiërarchieën, met maar een paar categorieën per niveau, zijn categorieën algemener en dus uiteindelijk verwarrender. Bij een platte hiërarchie met meer categorieën per level zijn deze specifieker en makkelijker te begrijpen, zelfs als er conceptuele overlap is.
Als het ontwerp doet wat het moet doen, dan merkt de gebruiker niet hoeveel ontwerpinspanningen dat heeft gekost. Hoe minder gebruikers hoeven na te denken over navigatie, hoe beter ze zich kunnen focussen op hun doel. Bij een overvloed aan design-elementen raakt het brein van de gebruiker overladen met informatie (Halarewich, 2016).
Zo ontwikkelden we een nieuwe navigatie voor een specialist is in zelfzorgproducten. De vorige navigatiestructuur van de website van deze klant weerspiegelde vooral de organisatiestructuur. ClickValue ging juist uit van algemene gebruikersscenario’s, zoals: ik ben ziek, wat kan ik doen? Ik wil wat doen aan mijn weerstand, hoe pak ik dat aan? Ook de focus van de navigatie was uitgebreider dan nodig. Zo kan je zoeken binnen expertartikelen, recepten of tuinrondleidingen. We wilden de navigatie vooral meer user centric maken. Dat bleek complexer dan in eerste instantie gedacht.
Tijdens het herontwerp moest rekening worden gehouden met de complexe principes achter de naamgeving van producten. Zo wilde onze klant bijvoorbeeld nergens claimen dat het om geneesmiddelen gaat. Dat had consequenties voor het woordgebruik, maar ook voor de navigatie-indeling. Die indeling moest bovendien om juridische redenen minimaal drie niveaus diep zijn, terwijl dit niet altijd ideaal was vanuit het oogpunt van gebruiksvriendelijkheid. ClickValue moest dus een balans vinden tussen twee doelen: een intuïtieve navigatie en een website die voldeed aan alle juridische eisen.
“For bigger sites with many features, regular dropdown menus typically hide most of the user’s options. Yes, you can scroll, but (a) it’s a pain, and (b) scrolling hides the options at the top of the menu. As a result, you can’t visually compare all your choices; you have to rely on short-term memory. People have enough on their minds, and messing with short-term memory reduces their ability to accomplish tasks on your site. Mega menus show everything at a glance, so users can see rather than try to remember.”
Jakob Nielsen en Angie Li (2017, 26 maart). Mega Menus Work Well for Site Navigation. Nielsen Norman Group.
Om het kortetermijn-geheugen van bezoekers niet te overladen, hebben we op desktops gekozen voor een mega-menu. Dat is niet ongebruikelijk bij webshops, waardoor zo’n menu intuïtief is in gebruik. Bovendien biedt zo’n menu ruimte om veel navigatie-onderdelen te tonen. Dit maakt het makkelijk om overzicht te krijgen en verkleint de cognitieve belasting bij de gebruiker. Om die nog verder terug te dringen, selecteren gebruikers eerst een overkoepelende categorie. Het menu toont dus niet onmiddellijk alle opties. Dat is in deze situatie een passende oplossing, omdat deze klant veel categorieën en opties kent.
Op mobiele apparaten is het navigatie-menu op een vergelijkbare manier vormgegeven, maar gebruiken we collapsible panels om categorieën in of uit te klappen. Zo kan de gebruiker makkelijk wisselen van categorie en meer “rondsnuffelen” voordat een definitieve categoriekeuze te maken. Een ander voordeel van dat eenvoudige switchen, is dat foutieve categoriekeuzes makkelijker herstelbaar zijn.