Meer leads binnen hetzelfde budget. Het is mogelijk met Cialdini’s ‘Weapons of Influence’. Professor Robert Cialdini heeft een aantal geheimen uit de sociale psychologie die hij toepast om bezoekers te verleiden. Dat verleiden gaat sneller dan je denkt. Bij een van onze klanten pasten we een aantal tips toe en het aantal leads steeg gemiddeld met 122 procent, terwijl het media- en managementbudget gelijk bleef. We tippen een aantal geheimen. Uit onze eigen praktijk, om te laten zien hoe goed het werkt. Gratis en voor niets. Van ons, voor jou.
Euro Pizza Products is een van onze klanten waarvoor we de SEA-campagnes opzetten en beheren. Sinds de komst van Automatic Bidding Tools hoeven wij op dit gebied steeds minder zelf te doen. Dat heeft een groot voordeel: tijd. Tijd om op strategisch niveau met onze klant mee te denken en met onze kennis van meerwaarde te zijn voor de online groei.
Euro Pizza Products (EPP) is een business to business groothandel in pizzadeegballen, mozzarella, toppings voor pizza’s en nog veel meer dat nodig is voor de beste pizza. EPP levert aan veel grote bedrijven in Europa, maar probeert ook voet aan wal te krijgen in de rest van de wereld.
Het voornaamste doel van de website is simpel. We willen contactgegevens verzamelen van nieuwe potentiele klanten. Dat gebeurt echter te weinig. De website is niet genoeg op conversie gericht. Het doel van de website is niet duidelijk en het is niet genoeg geschreven met de EPP-doelgroep in het achterhoofd. We sturen op leads in de AdWords-campagnes. Een lead ben je pas bij het achterlaten van een e-mailadres. Die Call To Action kreeg echter te weinig aandacht.
We hebben het rigoureus aangepakt. Niet slechts een stukje tekst veranderd of de kleur van knoppen aangepast, maar we hebben een volledig nieuwe landingspagina gebouwd. Onze technische consultants hebben vervolgens een A/B-test opgezet, waarbij 50 procent van de bezoekers naar de originele pagina en 50 procent naar de nieuwe landingspagina ging. Ons doel? Meer leads binnen hetzelfde budget. Het resultaat van onze test was verbluffend.
Welke onderdelen hebben we op de landingspagina benadrukt?
De overtuigingsprincipes van professor Robert Cialdini zijn wereldberoemd. Als sociaal psycholoog deed hij onderzoek naar verleidingstechnieken. Zeker drie van de zes principes hebben we bij Euro Pizza Products toegepast.
Een niet strafbare vorm van omkoping, zo omschreef Aartjan van Erkel dit principe in zijn boek ‘Verleiden op internet’. “Weinig mensen zijn sterk genoeg om de kracht van wederkerigheid te weerstaan. Zodra klanten je cadeau accepteren, moeten ze op zoek naar een manier om het sociaal wenselijke gevoel dat ze daarbij krijgen af te kopen.”
Bij EPP hebben we ervoor gekozen een cadeau te geven in ruil voor informatie. Zie het gehele assortiment als je je e-mailadres achterlaat. De potentiele klant krijgt iets (informatie), maar alleen als hij iets geeft (e-mailadres). De tegenprestatie is geleverd, de beloning ontvangen. Een succes!
De mens is een sociaal dier die op zoek is naar bevestiging. Dat is ook het geval bij het maken van een keuze. We zijn continu op zoek naar informatie die geruststellend van aard is. Vergelijkbaar gedrag is daarom rustgevend en vergroot de kans dat we zelf tot actie overgaan. Er zijn diverse manieren om hiermee aan de slag te gaan. Je kunt het aantal klanten benoemen en je kunt testimonials laten zien.
Wij hebben ervoor gekozen om het wereldberoemde New York Pizza, een van de klanten van EPP, hun ervaring online te laten delen middels een quote.
Keurmerken zijn een goedkeuringsstempel. Bezoekers die nog niet bekend zijn met jouw merk, voelen zich vertrouwder bij het zien van logo’s en keurmerken van bedrijven en/of instanties die zij wel kennen. In het geval van EPP hebben we gebruik gemaakt van BRC Global Standards en Papa Awards. Dit zijn instellingen die binnen de branche zeer bekend zijn en helpen in de overtuiging van de kwaliteit die EPP biedt.
Een enorme stijging in conversie. Dat kan als je de geheimen van professor Cialdini toepast. Bij EPP zien we sinds de linking naar de nieuwe landingspagina via AdWords een enorme stijging in het aantal leads: aantal gedownloade brochures in ruil voor e-mailadres. Gemiddeld steeg het aantal leads met 122 procent terwijl het media- en managementbudget gelijk bleef. Het doel ‘meer leads binnen hetzelfde budget’ is dus behaald. De CPL is daardoor met een gelijk gebleven media- en managementbudget gedaald met 55 procent.
Door het enorme succes rollen we deze test nu ook uit in Oost-Europa, Midden-Oosten en Azië. Het Verenigd Koninkrijk is slechts het begin voor EPP. Een volledig nieuwe website behoort door de positieve resultaten nu ook tot de mogelijkheden. Deze test laat zien dat er op strategisch niveau veel te halen is. De presentatie van de propositie is helderder en er wordt vanuit de bezoeker gedacht en niet meer vanuit het product. Die combinatie is winstgevend. De bewezen Weapons of Influence van Cialdini schieten echt zelden hun doel voorbij.