Ambitieuze online ondernemers voeren continue tests uit als onderdeel van hun conversieoptimalisatie. Onder het motto:” de website is nooit af” lopen vaak meerdere A/B en multivariate tests tegelijk op meerdere pagina’s. Een hoge testfrequentie en een hoog percentage succesvolle tests leiden tot aanzienlijke conversieverbeteringen. Bijvoorbeeld, 3 positieve tests per maand met een gemiddelde lift van 2% leiden tot een verdubbeling van de conversie binnen één jaar. Voor wie het wil narekenen: (100%+2%)35=200%.
Voor een succesvol testprogramma is een continue stroom aan relevante testideeën noodzakelijk. Anders is een hoge frequentie niet haalbaar. Bovendien is overzichtelijke registratie van testresultaten belangrijk. Zo ontstaat een continue leercurve in de organisatie over wat faalt en wat leidt tot succes. Deze kennis leidt op zijn beurt weer tot nieuwe testideeën. In onze testpraktijk hebben we bij ClickValue een raamwerk ontwikkeld dat continue testprogramma’s mogelijk maakt. Vanuit de gedachte, “Iedere pagina kan beter” geven we met dit raamwerk antwoord op twee vragen:
1. Wat betekent “beter” bij deze pagina?
2. Welke factoren kunnen we beïnvloeden?
Met het antwoord op deze vragen is het mogelijk om gestructureerd nieuwe testideeën te formuleren en om de testuitkomsten goed te borgen.
Het raamwerk bestaat uit twee dimensies, paginafunctie en succesfactoren. Die ik hieronder zal toelichten:
Niet iedere pagina op een website heeft dezelfde functie. Daardoor verschillen de doelen per pagina en is “beter” voor iedere pagina afhankelijk van de functie. Bovenstaande afbeelding bevat 4 functies die wij onderscheiden voor e-commerce pagina’s:
Testen hebben altijd als doel om succesfactoren te versterken. Verbetering van de succesfactoren leidt tot hogere conversie. Voor conversie op webpagina’s hanteren wij de volgende succesfactoren:
Aan de hand van deze indeling kun je een pagina beoordelen op knelpunten. Bij ieder onderdeel als tekst, plaatjes of interactief element kun je de vraag stellen: hoe kan de relevantie, duidelijkheid, usability, betrouwbaarheid of urgentie verbeteren? Op die manier kom je snel en gestructureerd tot testideeën. Bijvoorbeeld, ” hoe kunnen we de betrouwbaarheid van deze productomschrijving verbeteren”
Het raamwerk dat wij hanteren is opgebouwd uit de combinatie van paginafuncties en de succesfactoren.
Met dit raamwerk kunnen we onze “iedere pagina kan beter” aanpak invullen. De functie van de pagina maakt duidelijk welk doel de pagina heeft. Vervolgens kunnen we aan de hand van succesfactoren hypothesen formuleren en alternatieven ontwerpen.Zonder een dergelijk raamwerk is het ook mogelijk om testideeën te formuleren. Gebruik van het raamwerk biedt echter grote voordelen:
Dit raamwerk heeft zeer grote waarde bij optimalisatieprogramma’s waarbij sprake is van een hoge testfrequentie. Voor een enkele test per maand is het overkill. Dan zijn goede tests nog haalbaar met wat observatie en brainstormen. Bij meerdere tests per maand leidt het raamwerk tot efficiency: meer tests in minder tijd en sneller kunnen beslissen over testopzetten. En meer effectiviteit: hogere conversie door een hogere testfrequentie en door een bredere scope in succesfactoren.