Ook het logo, de huisstijl en de website van ClickValue waren toe aan optimalisatie. Sinds deze maand heeft ClickValue alles in een nieuwe jas gegoten. Benieuwd hoe dit tot stand is gekomen? We spraken erover met Managing Consultant Mark de Winter en UX designers Thecla Goossen en Sven Persoon.
Mark: We zijn gestart met diverse positioneringssessies waarin we onszelf binnen de markt, maar ook vanuit onze kracht hebben gekeken welke kleuren, vormen en kernwaarden het beste bij ons passen. Zo hebben we een merkpaspoort gemaakt waarin we hebben gekeken naar de why, how en what van ClickValue op basis van input van alle collega’s. Daaruit bleek dat onze collega’s vooral gedreven worden door nieuwsgierigheid en continue willen groeien, net als onze klanten (de why), dat we dit doen d.m.v. strak georganiseerde testprogramma’s (how) en dat we met onze programma’s zorgen voor hogere conversie, meer omzet en herhaalaankopen door onze datagerichte aanpak (what). Zo kwamen we uiteindelijk op de kleur blauw uit omdat deze staat voor onze datagerichte aanpak, lange ervaring en betrouwbare achtergrond. Vanuit deze kernwoorden en kleuren zijn we gaan werken aan onze positionering en huisstijl.
Thecla: Belangrijk voor het ontwerpproces was dat we de huidige stijl helemaal hebben losgelaten en opnieuw hebben gekeken naar welke kleuren er passen bij de manier waarop wij werken. Het leuke vind ik dat we daarbij ook de nieuwe kleur blauw hebben geïntroduceerd die erg past bij de gedegen manier waarop wij een datagedreven aanpak hebben.
Sven: De basis elementen zijn ontworpen voor mijn tijd bij ClickValue. Één van mijn eerste opdrachten was dan ook het ontwerpen van onze nieuwe website, een mooie manier om ClickValue beter te leren kennen. De website hebben we zo ontworpen dat onze branding, kernwaardes en activiteiten duidelijk overkomen op de bezoekers van de website.
Mark: Ja, het is een bijzondere kleur die veel in associaties oproept van betrouwbaarheid, nieuwsgierigheid en intelligentie. Dus ja, dat past ook wel bij ons.
Thecla: Het kwam goed uit dat vanuit de kleurenpsychologie groen een kleur is die staat voor groei, iets waar wij bij Clickvalue dagelijks mee bezig zijn door aanpakken van de e-commerce omgevingen (en het liefst ook daarbuiten). Waarom we voor deze specifieke kleur groen zijn gegaan is omdat het een combinatie is van groei en een frisse blik. Ons team is jong en erg gedreven en dat is precies wat deze lichte tint ook uitstraalt.
Sven: Ja, de eerste keer dat ik het zag dacht ik “dat is best een gewaagd kleurtje” maar in de praktijk klopt het precies.
Mark: In de eerste plaats biedt het ons een beeldmerk waarin de letters C & V kunnen worden herkend, maar het zijn ook vormen die passen bij onze werkwijze. Zo kijken we heel holistisch naar websites wat past bij de cirkel, maar kijken we ook vanuit verschillende databronnen naar optimalisatiekansen voor websites wat weer meer past bij de driehoek.
Thecla: Daarnaast is het driehoekje ook gelinkt aan de vorm van de muis op je beeldscherm, wat op zijn beurt dan weer linkt naar “click”.
Sven: Natuurlijk is er nagedacht over CRO, het is onze passie en expertise. Tijdens het ontwerp proces hebben we gekeken hoe we onze huisstijl elementen op verschillende manieren kunnen gebruiken. Dit hebben we gedaan om onze branding te versterken en verbeteren. We hebben verschillende design principes toegepast in de huisstijl met een visie op vernieuwing en innovatie.
Mark: Ja, het is moeilijk dat niet mee te nemen natuurlijk. We hebben zeker gekeken naar de toepasbaarheid van de kleuren en het logo op zo veel mogelijk uiteenlopende manieren. Zo moet je nadenken over contrast, steunkleuren, designprincipes, etc. Maar dit is vooral het domein van onze UX designers Thecla en Sven.
Mark: Primair is het natuurlijk een kennismaking met Clickvalue zodat potentiele klanten weten wie we zijn en waar we ze kunnen ondersteunen.
Thecla: Bezoekers een indruk geven hoe een samenwerking met Clickvalue eruit ziet en hen introduceren aan onze werkwijzen en ons team.
Mark: Tja, het is natuurlijk wel de ideale testtuin voor testen. En ik ben dol op tuinieren, dus…
Sven: Daar ga ik wel vanuit. Het is de ideale locatie om te testen. We hebben nog genoeg ideeën om te testen dus dat moet goedkomen.
Thecla: Zonder twijfel!