Een haat-liefdeverhouding. Zo zou je de band tussen online marketeers en Dynamic Search Ads kunnen noemen. Met deze tool van AdWords kun je namelijk nieuwe adverteerkansen ontdekken, maar je geeft ook de controle uit handen. Een verhoogde omzet dankzij Dynamic Search Ads, het kan zeker. Weinig tijd, wel resultaat? Probeer het eens!

Laten we met de liefde beginnen.

Met Dynamic Search Ads – dynamisch gegenereerde advertenties – brengt Google de content van je gehele website in kaart. Google scant als het ware per pagina waar deze over gaat en wat de content is. DSA is daardoor eigenlijk een soort hybride model van SEA en SEO. Want de indexatie die plaatsvindt om dynamische advertenties te maken, gebeurt op dezelfde wijze als bij het SEO-proces.

Hoe dat werkt in de praktijk? Denk eens aan een webshop met duizenden artikelen. Het is vaak te tijdrovend om al die producten expliciet in de reguliere zoekcampagne op te nemen. De webshop heeft bijvoorbeeld een pagina met een aanbod voor de Nikon D610 spiegelreflexcamera. Google indexeert deze vervolgens automatisch. Zoekt iemand binnen Google op de term ‘ Nikon D610 spiegelreflexcamera’? Dan wordt er een (deels) automatische advertentie getoond met een directe link naar de juiste landingspagina.

Zoals de afbeelding hieronder toont, wordt de titel van de advertentie dynamisch gegenereerd. De twee omschrijvingsregels daaronder zijn zelf in te stellen en de getoonde url ook. De landingspagina wordt vervolgens ook dynamisch gecreëerd op basis van de zoekopdracht. Dat ziet er zo uit:

Dynamic Search Ads

DSA hebben veel voordelen. Zo kun je met relatief weinig inspanning toch op je volledige productaanbod adverteren. Daarnaast zijn ook langere zoektermen met veel specifieke eigenschappen van een product nu afgedekt. Zoekt een klant bijvoorbeeld heel specifiek een ‘canon eos 1200d 18 55mm’, dan is de kans groot dat de klant op uw website terecht komt dankzij DSA.

Een ander groot voordeel is het ontdekken van nieuwe kansen om de omzet te vergroten, enigzins te vergelijken met de keyword tool van AdWords. DSA geeft namelijk net als de keyword tool snel inzicht in alle zoektermen en welke daarvan veel volume hebben en goed converteren. Die keywords kun je vervolgens toevoegen aan de bestaande en reguliere searchcampagnes.

En dan nu de haat.

Niet voor niets noemde ik de band tussen DSA en online marketeers een haat-liefdeverhouding. Want het uit handen geven van alle controle aan Google, dat doet geen enkele datadriven marketeer graag.

Daarnaast is het eerder genoemde voordeel ook een nadeel: alles verloopt automatisch. Je hebt dus weinig controle over waar je op adverteert en voor welk verkeer je precies betaalt. Dat betekent dat een constante monitoring van groot belang is om negatieve keywords aan te passen en toe te voegen. Een simpel voorbeeld is contactgegevens. Bestaande klanten zoeken dit soort informatie vaak en zij vinden het normaliter simpel dankzij SEO. Zonde dus om voor dat soort clicks te betalen.

Zomaar DSA gebruiken, is dus niet aan te raden. Bij ClickValue zorgen we ervoor dat de campagne goed gestructureerd is opgezet en dat we relevante advertentieteksten maken. We monitoren voortdurend de resultaten en optimaliseren deze aan de hand van de data. Zo sluiten we bijvoorbeeld irrelevante pagina’s uit van de DSA en voegen we continu negatieve keywords toe.

Het grootste voordeel? De winst die het oplevert voor de regulier lopende search campagnes. Die verbeteren we of vullen we aan op basis van de DSA-resultaten. Advertentieteksten, biedingen én landingspagina’s: door de DSA-resultaten op te nemen in de reguliere campagnes kunnen we alles nog beter op elkaar afstemmen.

De liefde overwint (bij groot aanbod en weinig tijd)

Heb je beperkte tijd, maar een groot of complex productaanbod? Of zoek je nieuwe inspiratie voor zoektermen in je campagne om zo de omzet verder te vergroten? Dan is het inzetten van Dynamic Search Ads zeker de moeite waard. Vooral omdat de kosten-batenverhouding uitstekend is. Bij onze klanten maakt DSA soms 10 procent van de gehele SEA-omzet uit!

Zoals gezegd, de liefde overwint.

Meer weten?

ClickValue is al meer dan tien jaar de online marketingafdeling van zijn klanten. Iedere dag zetten we ons vol in om de online groei van onze klanten te versnellen door het marketingproces zo effectief mogelijk in te richten. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen of wilt u meer weten naar aanleiding van een van onze blogs?

Laat vrijblijvend je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wil je niet langer wachten? Ons bellen kan natuurlijk ook. Wij zijn bereikbaar op 020 - 675 16 21.

Binnen ClickValue zetten wij ons iedere dag in om de online groei van onze klanten te versnellen. De online marketing wereld is constant in beweging en wij dus ook. Nieuwe ontwikkelingen volgen we op de voet, maar we testen altijd zelf of het ook écht werkt voor onze klanten.