Van bezoekers kopers maken. Daar zetten we ons bij ClickValue elke dag voor in. Daarom is het waardevol te achterhalen waarom sommige bezoekers afhaken en uw website verlaten zonder iets gekocht te hebben. Is het de prijs, het aanbod, het gevoel bij het bedrijf of speelt er iets anders? Vraag het met een exit survey en leer zo de behoeften van uw (potentiële) klanten kennen!
What the f*@# is een exit survey?
Maar wat is een exit survey precies? Een exit survey is een online tool die kan worden ingezet om op laagdrempelige wijze kwalitatieve feedback van de bezoeker te ontvangen zodra deze de website dreigt te verlaten. Dreigt een bezoeker de website te verlaten, dan verschijnt een pop-up in beeld met daarin een vraag.
We hebben deze methode van feedbackverzameling onder andere ingezet bij onze klant Vakantiemakelaar.
Het inzetten van een exit survey biedt een groot aantal voordelen. Zo ontvang je op het meest kritische moment waardevolle feedback. Iedere website-eigenaar wil tenslotte weten waarom meer dan 90 procent van de bezoekers de website verlaat. Hoe had ik die mensen toch kunnen overtuigen voor mijn diensten of producten te kiezen? Het antwoord ligt dichterbij dan je wellicht denkt. Vraag het uw klanten gewoon – het is zo zonde om al die informatie te laten liggen. Met alle verzamelde resultaten kunnen we vervolgens heel gericht experimenteren. Zo verhogen we de conversie én uw omzet.
Daarnaast is deze dienst snel operationeel. De survey kan binnen één dag worden ontwikkeld, getest en geplaatst. Door het gebruik van bestaande software in combinatie met door onszelf gebouwde scripts zijn de mogelijkheden qua vormgeving en rapportage optimaal. Zo krijgt u voor een relatief kleine investering de ongezouten mening van niet-converterende bezoekers.
Ongezouten meningen (een heleboel)
Die ongezouten mening krijgen we zeker binnen, bij alle klanten waar de dit voor inzetten. Bijvoorbeeld over telefonische bereikbaarheid, de verzendkosten of de prijs. Nuttig, net als een specifieke productwens of sommige filosofische overpeinzingen (‘a deep cynicism has taken hold of me today in marxian terms…’). Een reactie die we vaak zien? Overleggen met de vrouw des huizes voordat er iets gekocht wordt. Of – zoals één van de respondenten het verwoordt – ‘mijn vrouw heeft een zeer moeilijke smaak’. Dat kan natuurlijk ook.
Niet iedereen vindt de exit survey overigens prettig. Sommige bezoekers ervaren de pop-up als vervelend en willen geen verklaring geven voor hun surfgedrag. Het kan helpen een positieve incentive toe te voegen aan de exit survey. Zoals ook het voorbeeld van Vakantiemakelaar laat zien, kun je tegoedbonnen verloten onder de deelnemers. De kwaliteit van het antwoord is daarbij een winfactor en dat kan de waarde van de feedback aanzienlijk verhogen.
Analyse en aanbevelingen
Als er genoeg feedback is verzameld, ronden we de survey af. We draaien een analyse, stellen een rapport op met opvallende punten en formuleren concrete aanbevelingen op basis van de surveyresultaten. Zo leert u de behoeften van uw klanten nog beter kennen en verhoogt u uw conversie. Meer omzet en duurzame online groei met een kleine investering. ClickValue helpt u graag op weg.