Remarketing toepassen op Google Shopping campagnes. Het kan! Sinds kort test ClickValue als specialistisch online marketingbureau én partner van Google deze retargeting-variant in de bèta-versie. Hoe zijn de eerste resultaten? Wij zetten alles nog eens op een rijtje. Wat het inhoudt, wat de de voor- en nadelen zijn én we geven natuurlijk ons eindoordeel.

Even een stap terug, wat is Remarketing for Search ook alweer?

Laten we het niet te ingewikkeld maken. Remarketing is simpelweg het tonen van banners of tekstadvertenties aan mensen die eerder op uw website zijn geweest. Dankzij cookies kunt u bezoekers die een bepaalde webpagina hebben bezocht, blijven volgen. Met remarketing volg je dus de bezoeker die de website heeft verlaten en probeer je deze terug te lokken zodat ze alsnog tot een aankoop overgaat.

Hoe dat werkt? Bezoekers kunnen bijvoorbeeld op een later moment een gepersonaliseerde boodschap ontvangen dankzij remarketing of simpelweg met een banner herinnerd worden aan het product dat ze eerder bekeken. Heb je bijvoorbeeld de website van Zalando bezocht in je zoektocht naar nieuwe zwarte schoenen, dan kunnen diezelfde paar schoenen zomaar als banner of tekstadvertentie opduiken als je andere websites bezoekt.

Wat is Remarketing for Shopping dan?

Remarketing bestaat in twee smaken. De klassieker is remarketing via een display-netwerk, zoals hierboven beschreven. Daarnaast bestaat als bèta nu dus ook Remarketing for Shopping.

Bij Remarketing for Shopping wordt de potentiële klant niet ‘achtervolgd’ met banners of advertenties, maar is het wel mogelijk te spelen met de biedingen binnen de Google Shopping campagnes. Heeft iemand al eens eerder je website bezocht, dan kan het interessant zijn het bod te verhogen zodat die ene bezoeker een aangepaste advertentie te zien krijgt.

Met een hoger bod stijgt de advertentie ook qua positie binnen de resultaten van de zoekopdracht. Terugkerende bezoekers hebben een grotere aankoopintentie en een aangepaste advertentie kan dus al snel de conversie een enorme boost geven.

Hoe zijn de resultaten tot nu toe?

Dankzij onze nauwe samenwerking met Google kunnen wij al enige tijd deze variant van retargeting toepassen bij onze klanten. En met groot succes, want de resultaten bij onze klanten die Google Shopping gebruiken zijn heel goed.

Laten we – ter illustratie – een voorbeeld bespreken van een van onze klanten bij wie we deze variant van remarketing hebben ingezet. Vanwege de vertrouwelijke relatie met al onze klanten noemen we geen bedrijfsnaam.

Een voorbeeld

Voor een eerste bezoeker van de website hebben we binnen Google Shopping een cpc van 0,84 euro. Maar is iemand al eens eerder geweest en dus een terugkerende bezoeker, dan is de cpc behoorlijk veel hoger. In dat geval betaalt onze klant per klik 1,48 euro. Wat zien we vervolgens?

Sinds we voor deze klant remarketing for shopping hebben uitgerold, is de omzet gestegen. Dat is natuurlijk goed nieuws. Maar hoe zit het met de stijgende kosten van 20 procent? Bij deze klant – en bij alle andere klanten bij wie we dit getest hebben – is de investering rendabel. De winst is gestegen met 35 procent en de conversie-ratio van terugkerende bezoekers is 93 procent hoger dan dat van nieuwe bezoekers.

Stel dat u momenteel geen extra geld te besteden heeft om deze vorm van remarketing op te zetten, ook dan is er in het voorportaal al veel winst te behalen. Zo kunnen we bij ClickValue lijsten voor u aanmaken die bijhouden welke klant uw site bezoekt, wie een product in zijn of haar winkelmandje stopt en wie eventueel de transactie net niet afrondt en de website verlaat. Ondanks dat we deze bezoekers dan niet ‘remarketen’, levert het een schat aan data op. Testen zonder extra kosten en toch veel informatie verzamelen, dat kan dus ook.

Zijn er ook nadelen?

Het is niet echt een nadeel te noemen, maar wel iets waar vaak aan voorbij wordt gegaan. In principe wordt er twee keer betaald voor één bezoeker. Het voor de eerste keer binnenhengelen van een klant gebeurt ook via een betaalde klik. Daarna probeer je diezelfde bezoeker opnieuw te verleiden, maar die tactiek kost meer geld omdat het resultaat haast altijd positief is.

Voor een eerlijk beeld moeten beide kliks meegenomen worden in de berekening van de rendabiliteit. Wij bieden onze klanten altijd het hele verhaal en nemen deze dubbele kosten dus altijd mee in onze berekening.

Onze conclusie

Remarketing for Shopping is echt een mooie toevoeging aan het advertentiepallet van Google. Het geeft veel nuttige informatie en is ontzettend rendabel. Door een verhoogde aankoopintentie van terugkerende bezoekers is het verhogen van het bod interessant. De testen bij onze klanten laten zien dat er grote winst te behalen is en dat de conversie flink kan stijgen.

Momenteel is deze variant van remarketing nog in de bèta-fase. Verwacht wordt dat Google eind 2015 of begin 2016 Remarketing for Shopping officieel gaat uitrollen. Tot die tijd is het alleen via gespecialiseerde bureaus beschikbaar. Een van de vele voordelen van samenwerken met ClickValue is ons partnerschap met Google. Daardoor kunnen wij dit soort initiatieven nu al ontplooien en zo eerder dan de rest uw online groei laten toenemen.

 

Meer weten over Remarketing for Shopping?

Iedere dag zetten we ons vol in om de online groei van onze klanten te versnellen door het marketingproces zo effectief mogelijk in te richten. Wit u weten hoe we Remarketing for Shopping ook voor u op een effectieve manier kunnen inzetten? Of bent u geïnteresseerd in de ROI van deze remarketingvariant?

Meer weten?

ClickValue is al meer dan tien jaar de online marketingafdeling van zijn klanten. Iedere dag zetten we ons vol in om de online groei van onze klanten te versnellen door het marketingproces zo effectief mogelijk in te richten. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen of wilt u meer weten naar aanleiding van een van onze blogs?

Laat vrijblijvend je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wil je niet langer wachten? Ons bellen kan natuurlijk ook. Wij zijn bereikbaar op 020 - 675 16 21.

Binnen ClickValue zetten wij ons iedere dag in om de online groei van onze klanten te versnellen. De online marketing wereld is constant in beweging en wij dus ook. Nieuwe ontwikkelingen volgen we op de voet, maar we testen altijd zelf of het ook écht werkt voor onze klanten.