De Adwords campagne staat al een tijdje live en je gaat even Googlen op je keywords. Hé, waar is mijn advertentie?

Deze situatie is eerder regel dan uitzondering. Je advertenties verschijnen niet altijd. Dit is helemaal niet nodig en het kost ook omzet.  Potentiële klanten blijven verstoken van jouw propositie en kunnen niet naar je website klikken.

De Adwordsomgeving heeft metrics die inzicht geven in de frequentie en oorzaken van dit verschijnsel. Hiervoor gebruik je de ‘diep weggestopte’ Impression Share Metrics. Na een paar welgemikte kliks komen ze tevoorschijn. Daarna bepaal je met eenvoudige analyses  welke acties leiden tot verdere verbetering van jouw adwords rendement.

adwords_competetive_metrics

In bovenstaande afbeelding zie je waar je ze kan vinden in de adwordsomgeving. Door op “add” te klikken verschijnen de metrieken als kolommen in de overzichtstabellen van je campagnes en ad groups.

In deze post laat ik Exact Match IS en Relative CTR buiten beschouwing. In latere posts zal ik de mogelijkheden van deze competitive metrics bespreken.

Hieronder zal ik uitleggen wat de IS metrieken betekenen en hoe je ze kan gebruiken voor campagneoptimalisatie:

Impression Share: Dit is het aantal keer dat jouw advertenties zijn getoond gedeeld door alle zoekopdrachten waarin keywords uit jouw campagne voorkomen.
Bijvoorbeeld, jouw rapport toont voor een campagne een impression share van 50% en 1.000 impressies. Dit betekent dat de keywords waarop je biedt 2.000 keer zijn gebruikt en dat jouw advertenties in 50% van de zoekresultaten verschijnen.
Actie: een impression share lager dan 100% geeft aan dat er ruimte is voor verbetering. De andere impression share metrieken geven aan welke acties zinvol zijn.

Lost Impression Share (Budget): Dit is het percentage dat jouw advertenties niet zijn getoond omdat je dagbudget niet toereikend is. Bij een lost impression share van 50% zou een verhoging van het budget leiden tot meer impressies en clicks. Wanneer de ROI op een campagne positief is dan kun je het budget veilig verhogen.
Actie: verhoog je campagnebudget als je ROI positief is en je Lost Impression Share (Budget) groter is dan 0. Als je ieder verlies wilt vermijden kun je het budget in kleine stapjes verhogen.

Lost Impression Share (Rank): Dit is het percentage dat jouw advertenties niet zijn getoond vanwege een lage Ad Rank. Ad Rank is een combinatie van biedprijzen en quality score.
Actie: bij een Lost Impression Share (Rank) hoger dan 0 kunnen de volgende acties het percentage verlagen. Verhoog de maximale CPC van je keywords en verbeter de kwaliteit van je advertenties en de onderliggende landingpagina’s. Vanzelfsprekend kun je de CPC alleen verhogen binnen de randvoorwaarde van een positieve ROI.

Samenhang tussen de impression share metrics

adwords_impression_share_diagram

 

Bovenstaande afbeelding maakt duidelijk hoe de verschillende impression share metrics met elkaar samenhangen. Alle impressies zijn een taart met drie eters. Doel is om de impact van twee daarvan te minimaliseren. Dit bereik je door het verhogen van je budget en het verbeteren van de quality score.

Alternatieven wanneer extra budget niet aanwezig is

Als de ROI geen ruimte voor budgetverhoging toelaat ben je nog niet uitgespeeld. Je kunt de volgende acties overwegen:

  1. Verklein je scope. Je kunt zorgen dat je advertenties niet altijd en overal verschijnen. Je campagne is niet altijd en overal even rendabel. Sluit bijvoorbeeld mobiele apparaten uit, bepaalde talen, regio’s of tijdstippen van de dag. Deze beperkingen verkleinen de taart en leiden zo tot een hogere impression share.
  2. Gebruik negatieve keywords. Negatieve keywords zorgen dat een campagne op bepaalde zoektermen geen advertenties toont. Specificeer zoveel mogelijk negatieve keywords zodat je alle irrelevante traffic uitsluit. Hierdoor verklein je eveneens de taart en zal de impression share toenemen.
  3. Verhoog je conversie. Een hogere conversie zorgt voor een hogere ROI op alle media-uitgaven. Daarmee zorgt dat een hogere conversie zodat hogere biedprijzen ineens wel rendabel zijn. Zo krijg je ruimte om de Lost Impression Share te verlagen door budgetverhogingen. Wil je meer weten over het relatie tussen conversie-optimalisatie en online advertenties lees dan mijn post 5 redenen om continu te investeren in conversie

Dit is de eerste post in een serie over Audits op Adword campagnes. In de komende weken volgen posts over de overige onderdelen van de audit.

Meer weten?

ClickValue is al meer dan tien jaar de online marketingafdeling van zijn klanten. Iedere dag zetten we ons vol in om de online groei van onze klanten te versnellen door het marketingproces zo effectief mogelijk in te richten. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen of wilt u meer weten naar aanleiding van een van onze blogs?

Laat vrijblijvend je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wil je niet langer wachten? Ons bellen kan natuurlijk ook. Wij zijn bereikbaar op 020 - 675 16 21.

Binnen ClickValue zetten wij ons iedere dag in om de online groei van onze klanten te versnellen. De online marketing wereld is constant in beweging en wij dus ook. Nieuwe ontwikkelingen volgen we op de voet, maar we testen altijd zelf of het ook écht werkt voor onze klanten.