De politiek is het eens! Soepelere cookieregels zijn een feit nu zowel de Eerste als de Tweede Kamer met de hervormingen hebben ingestemd. Goed nieuws uiteraard, maar strengere controle op diezelfde wordt verwacht.

Wat verandert er? Waarover tasten we nog in het duister? En waar moet u aan denken bij de implementatie?

Waarom cookieregels?

Cookieregels zijn er om de privacy van internetgebruikers te beschermen. Uiteraard is ook de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing, maar de wetgever heeft gemeend dat er ook specifiekere regels moeten komen voor het gebruik van niet-privacy-gevoelige cookies. De uitwerking van deze wet betekende in het verleden soms dat websites als die van de Rijksoverheid of de Nederlandse Publieke Omroep zelfs zogenoemde cookiemuren plaatsten: verder surfen op die website was niet mogelijk zonder de cookies actief te accepteren. Dat is nu voorbij. Gelukkig maar, want het leidde tot veel problemen. Voor website-eigenaren is het een doorn in het oog en bezoekers ervaren de meldingen vaak als storend.

Wat is de vernieuwde cookiewetgeving nu precies?

De nieuwe cookiewetgeving is soepeler en bedoeld om het leven van website-eigenaren en bezoekers makkelijker te maken. De uiteindelijke cookiewet in 3 punten:

  1. Analytische en functionele cookies mogen gewoon zonder expliciete toestemming geplaatst worden, tenzij ze privacy-gevoelige informatie bevatten. Informeren van de bezoeker moet wel nog steeds.
  2. Voor tracking cookies (meestal de third party cookies) moet vooraf wel expliciet toestemming worden gevraagd. Ook als deze geen privacy-gevoelige informatie bevatten.
  3. Daarnaast moeten alle soorten cookies én alle manieren van meten in een privacy-policy op de site (komen te) staan.

Wat weten we nu nog niet?

Tracking cookies, bijvoorbeeld remarketing-cookies, zijn cookies die het mogelijk maken gebruikers te volgen over meerdere websites en hen op basis daarvan gedetailleerde aanbiedingen te doen.

Eén bepaling in de wet omtrent deze cookies is glashelder: er moet expliciete toestemming voor worden gevraagd. Maar wat is dat, expliciete toestemming? Moet iemand actief op ‘akkoord’ klikken bij de melding dat er gebruik wordt gemaakt van tracking cookies? Of is het voldoende als er een melding is en kan ook doorsurfen van de bezoeker gezien worden als toestemming?

Dat laatste lijkt voorlopig het geval. Pas op het moment dat de bezoeker doorgaat en bijvoorbeeld een tweede pagina binnen de site bezoekt, mogen de cookies geplaatst worden. Daar zal streng op gecontroleerd worden, verwacht men. Implementeer dit dus goed in uw website.

Hoe implementeer ik dit eenvoudig?

Wij kunnen u natuurlijk ondersteunen bij het implementeren van de nieuwe cookieregels. Controleer in ieder geval of u onderstaande in orde heeft.

  1. Toon de cookiemeldingen duidelijk op uw website en link naar de privacy-policy waarin vermeldt staat welke cookies gebruikt worden.
  2. Bedenk dat tracking-cookies aan de expliciete toestemming moeten voldoen. Hoe u de expliciete toestemming inricht is lastig om in te adviseren aangezien de wet niet uitschrijft wat expliciete toestemming inhoudt. De meeste bedrijven kiezen ervoor de wet zo te interpreteren dat doorsurfen op de website na een melding van cookies expliciete toestemming inhoudt.

Meer weten?

ClickValue is al meer dan tien jaar de online marketingafdeling van zijn klanten. Iedere dag zetten we ons vol in om de online groei van onze klanten te versnellen door het marketingproces zo effectief mogelijk in te richten. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen of wilt u meer weten naar aanleiding van een van onze blogs?

Laat vrijblijvend je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wil je niet langer wachten? Ons bellen kan natuurlijk ook. Wij zijn bereikbaar op 020 - 675 16 21.

Binnen ClickValue zetten wij ons iedere dag in om de online groei van onze klanten te versnellen. De online marketing wereld is constant in beweging en wij dus ook. Nieuwe ontwikkelingen volgen we op de voet, maar we testen altijd zelf of het ook écht werkt voor onze klanten.