Gisteren heb ik Avinash Kaushik kunnen bewonderen als presentator op een door Google georganiseerd event voor advertentiepartners. Op zijn bekende aanstekelijke wijze presenteerde hij allerlei inspirerende wijsheden. Één wijsheid in het bijzonder wil ik hier graag delen. Vrij vertaald luidt deze: je oogst wat je rapporteert.

Veel data maar geen actie

Avinash kaartte het probleem aan dat veel organisaties over alle mogelijke data beschikken en daaruit nauwelijks concrete verbeteracties kunnen afleiden. Volgens Avinash is de oorzaak dat de meeste analisten rapporteren over zogenaamde “Super Lame” metrics als page views, clicks, visits en downloads. Deze metrics zijn “Super Lame” omdat de acties en discussies die daaruit voortvloeien vervolgens gaan over deze metrics. Wie herkent niet de discussies als: “kloppen de clicks wel?…ons ad management systeem rapporteert iets andere cijfers”. Of, “hoe krijgen we meer page views of visits” Zo gaat veel tijd verloren aan zaken die nauwelijks direct tot waarde gaan leiden.

Rapporteer over zakelijke doelen

De oplossing van Kaushik is eenvoudig en doeltreffend. Rapporteer alleen nog maar over zakelijke doelen, de zogenaamde “Super Awesome” metrics. Vergeet de clicks, pageviews en visits en meldt bijvoorbeeld alleen nog maar omzet, conversieratio en taks completion ratio. Discussies over fluctuaties bij deze “Super Awesome” metrics zijn per definitie relevant. Waarom is de omzet gedaald of de conversie gestegen? Wat kunnen we doen om de task conversion ratio sneller te laten stijgen? De antwoorden op die vragen raken het hart van het primaire proces van iedere (web)organisatie en leiden daarom sneller tot effectieve verbeteracties.

Onderstaande tabel bevat een overzicht van Kaushik met enkele “Super Lame” en “Super Awesome” metrics.

Super Lame Super Awesome
  • Clicks
  • Page Views
  • Visits
  • Video Views
  • Touches
  • Emails Sent
  • # Press reports
  • Loyalty / Recency
  • Conversion Rate
  • Days/Visits to…purchase,registration
  • Unaided brand recall
  • Share of Shelf
  • Economic Value
  • Task Completion Rate

Ga daarom bij jezelf na:

  • Welke “Super Lame” metrics rapporteer ik?
  • Aan wie rapporteer je die metrics?
  • Welke besluitvorming is gebaseerd op die metrieken?
  • Welke ”Super Awesome” zou je kunnen rapporteren?

Wil je meer lezen van Avinash Kaushik? Kijk dan op zijn website: www.kaushik.net

Hier is een link naar een artikel van Avinash Kaushik over Lame en Awesome Metrics 

Meer weten?

ClickValue is al meer dan tien jaar de online marketingafdeling van zijn klanten. Iedere dag zetten we ons vol in om de online groei van onze klanten te versnellen door het marketingproces zo effectief mogelijk in te richten. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen of wilt u meer weten naar aanleiding van een van onze blogs?

Laat vrijblijvend je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wil je niet langer wachten? Ons bellen kan natuurlijk ook. Wij zijn bereikbaar op 020 - 675 16 21.

Binnen ClickValue zetten wij ons iedere dag in om de online groei van onze klanten te versnellen. De online marketing wereld is constant in beweging en wij dus ook. Nieuwe ontwikkelingen volgen we op de voet, maar we testen altijd zelf of het ook écht werkt voor onze klanten.