Selecteer een pagina

Feedmarketing. U maakt er waarschijnlijk vaker gebruik van dan u denkt. Kort gezegd is feedmarketing ‘online adverteren op basis van productfeeds’. Productfeeds worden vooral gebruikt voor Google Shopping, affiliate marketing, vergelijkingswebsites en marktplaatsen. Echter, ook dynamische remarketing (Criteo, Google) en longtail adverteren gebeurt op basis van een feed. Kortom: zonder het te merken is een aanzienlijk deel van uw marketingactiviteiten afhankelijk van de productfeed. Feedmarketing, best wel belangrijk dus.

Meer klanten voor uw webshop door goede feedmarketing

Met feedmarketing vergroot u het bereik van uw webshop en worden meestal klanten geworven die zich al dieper in de aankoopfunnel begeven. Interessant dus. Maar wilt u echt scoren met feedmarketing, dan is een productfeed van goede kwaliteit essentieel. Met een optimaal ingerichte feed haal je namelijk het meest uit een platform.

En dat is meteen de bottleneck: veel productfeeds zijn van matige kwaliteit en het belang van optimalisatie wordt vaak onderschat. Gevolg: uw producten worden niet gevonden, klanten vinden uw webshop niet en u loopt omzet mis.

Test uw Product Feed

Vraagt u zich nu af of uw feeds wél van goede kwaliteit zijn? En worden uw producten eigenlijk wel goed gevonden? Doe een snelle test. Zoek eens naar enkele van uw producten op kanalen waar u adverteert, zoals Google Shopping of Beslist.

Kunt u uw producten niet vinden, dan is de kans groot dat uw feed niet optimaal is ingericht (mits de biedingen wel hoog genoeg zijn voor goede posities). Kanalen als Google Shopping en Beslist zorgen vaak voor een forse omzetbijdrage, dus investeren in een goede feed is echt de moeite waard en zal zich meer dan terugverdienen.

Verhoog uw omzet met Feedmarketing dankzij ClickValue, uw online marketingbureau in Amsterdam

Producten onvindbaar? Optimaliseer uw Product Feed met Feedmarketing

Binnen een feed omschrijven we de producttitel, de omschrijving (description) en de afbeeldingen als de ‘big three’. Bevatten de titel en omschrijving niet de belangrijkste keywords die uw product beschrijven? Dan wordt het product niet of nauwelijks gevonden.

Zorg dus dat titels en omschrijvingen matchen met mogelijke zoekopdrachten van klanten. Afhankelijk van het product noemt u in de titel het merk, het producttype, de kleur, de maat en/of de doelgroep. Een inkopper? Dat lijkt misschien zo, maar regelmatig wordt zelfs het type product niet in de titel vermeld.

In de omschrijving geeft u relevante informatie over het product, waarin u ook weer keywords verwerkt voor een goede vindbaarheid. Naast de big three zijn er uiteraard nog vele andere elementen die een productfeed tot een goede en succesvolle feed maken.

One Product Feed to rule them all

Een handige, snelle en kostenefficiënte manier om te zorgen voor topfeeds is het (laten) creëren van een ‘masterfeed’, die informatie bevat volgens de specs van het gros van de platformen. Middels een feedoptimalisatietool kan deze masterfeed vervolgens snel en goedkoop worden gemapt naar product feeds voor de verschillende platformen. ClickValue gebruikt hiervoor momenteel Datafeedwatch.

Zo betaalt u slechts één keer de ontwikkelkosten en het onderhoud van de feed in plaats van dat u voor elke nieuwe kans een nieuwe feed moet laten ontwikkelen en onderhouden. Ook zorgt deze werkwijze voor een snelle en flexibele uitrol van nieuwe kanalen: een feed kan al in 15 minuten zijn gemapt. Vergelijk dit eens met de normale doorlooptijd van feedontwikkeling, van offerteaanvraag tot final check. Dat bespaart nog eens tijd en geld!

Wij kunnen voor u in kaart brengen welke velden de masterfeed moet bevatten en er in nauwe samenwerking met uw bouwpartij voor zorgen dat de feed optimaal wordt opgezet. Vervolgens kunnen wij de masterfeed in Datafeedwatch uploaden en deze geschikt maken voor elk gewenst kanaal. Een one stop shop dus.

Benieuwd naar de kwaliteit van uw Product Feed? Vraag dan een gratis audit aan!

Wilt u weten of uw feeds van goede kwaliteit zijn of dat er wellicht optimalisatiemogelijkheden zijn? Maak dan gebruik van onze gratis audit. Wij reviewen uw Product Feed en geven een overzicht van de belangrijkste verbeterpunten.

Meer weten?

ClickValue is al meer dan tien jaar de online marketingafdeling van zijn klanten. Iedere dag zetten we ons vol in om de online groei van onze klanten te versnellen door het marketingproces zo effectief mogelijk in te richten. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen of wilt u meer weten naar aanleiding van een van onze blogs?

Laat vrijblijvend je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wil je niet langer wachten? Ons bellen kan natuurlijk ook. Wij zijn bereikbaar op 020 - 675 16 21.

Binnen ClickValue zetten wij ons iedere dag in om de online groei van onze klanten te versnellen. De online marketing wereld is constant in beweging en wij dus ook. Nieuwe ontwikkelingen volgen we op de voet, maar we testen altijd zelf of het ook écht werkt voor onze klanten.