Selecteer een pagina

Het is het nieuwste buzzwoord van de afgelopen weken: Ad Blockers. Overal lezen we hoe deze online extensie consumenten helpt in de strijd tegen online advertenties door ze te blokkeren. Super sympathiek, vindt menigeen. Totale onzin, als je het mij vraagt.

De online advertentie is namelijk fantastisch. Niet alleen omdat ik bij online marketingbureau ClickValue werk, mijn dagen vul met online advertenties en zo onze klanten help met hun online groei. Vooral omdat ik echt geloof in de waarde van online advertenties. Er zijn voordelen, legio zelfs. Ook voor u.

‘Schat, breng jij het oud papier weg? Het regent.’

Laten we beginnen met het milieu. Al die printfoldertjes die langs de kant van de weg worden gegooid. Eeuwig zonde. Net als al die folders met producten en aanbiedingen die wel uw brievenbus halen, maar waar u helemaal niet op zit te wachten. Folders van de Prenatal waar een ouder echtpaar niets aan heeft of de Sinterklaas cadeaubrochures die studenten binnenkort weer direct bij het oud papier gooien.

Als gezin wilt u wel de aanbiedingen voor de dagelijkse boodschappen zien en als jonge vrouw misschien wel de laatste mode van uw favoriete merk. Juist dat is de kracht van online advertenties. U krijgt alleen die aanbiedingen en producten te zien die daadwerkelijk bij u passen en waar u naar op zoek bent.

We houden van gratis content

Waar ik echt van opkijk, is dat mensen zich niet lijken te beseffen dat deze online reclames ervoor zorgen dat ze gratis gebruik kunnen blijven maken van hun favoriete websites. Het is misschien hard, maar ik vind deze hypocriete verontwaardiging storend. We hebben complete sociale netwerken, zoals Facebook, Twitter en Instagram, waar we dagelijks vermaak uit halen. We delen zelf en uit eigen beweging onze vakantiefoto’s, posten onze mijlpalen en liken de updates van onze vrienden. Leuk. Prachtig zelfs. Maar deze netwerken kunnen we niet gebruiken zonder ervoor te betalen, ze bestaan bij de gratie van online advertenties.

Dankzij de online advertentie hebben we ook een schat aan gratis content. Ik herhaal: gratis. Op YouTube, NPO Gemist en RTL XL worden dagelijks miljarden filmpjes bekeken. Het nieuws dat we online tot ons krijgen, lezen we voor het overgrote deel zonder de portemonnee te trekken. Betalen doen we niet, betalen willen we niet. Alles moet gratis zijn.

Niet zeuren of het beeld gaat op zwart

De verontwaardiging is groot nu onder andere RTL halverwege haar video’s een melding toont dat de Ad Blocker moet worden uitgezet. Verder kijken met een Ad Blocker kan wel, maar de melding blijft storend in beeld. Ook het Duitse Bild, de grootste krant van onze oosterburen, geeft bezoekers van zijn site een simpele en – mijns inziens – terechte keuze. Of 2,99 euro betalen per maand en de site bijna advertentie-vrij bekijken. Of de site gaat op zwart, geen nieuws meer. Het is uw keuze.

Bild

We zullen deze methoden – die Bild spottend ‘freemium’ noemt – steeds vaker gaan zien. Op Facebook, op YouTube, op nieuwssites. Het is een cliché maar wel waar: als je voor een product niet hoeft te betalen, dan ben je zelf het product.

Bent u bereid per maand slechts tien keer iets te mogen liken op Facebook? Vijf keer een video op YouTube te mogen bekijken? Of wilt u betalen voor uw Gmail-account? Neem dan vooral een Ad Blocker.

Ik wil dat liever niet. De meesten van u ook niet. Dus volg vooral mijn voorbeeld: zet die Ad Blocker op zwart en blijft gratis en voor niets genieten van uw favoriete sites!

Meer weten over succesvol online adverteren?

Iedere dag zetten we ons vol in om de online groei van onze klanten te versnellen door het marketingproces zo effectief mogelijk in te richten. Wil je weten hoe we SEA voor jou op een effectieve manier in kunnen zetten?

Meer weten?

ClickValue is al meer dan tien jaar de online marketingafdeling van zijn klanten. Iedere dag zetten we ons vol in om de online groei van onze klanten te versnellen door het marketingproces zo effectief mogelijk in te richten. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen of wilt u meer weten naar aanleiding van een van onze blogs?

Laat vrijblijvend je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wil je niet langer wachten? Ons bellen kan natuurlijk ook. Wij zijn bereikbaar op 020 - 675 16 21.

Binnen ClickValue zetten wij ons iedere dag in om de online groei van onze klanten te versnellen. De online marketing wereld is constant in beweging en wij dus ook. Nieuwe ontwikkelingen volgen we op de voet, maar we testen altijd zelf of het ook écht werkt voor onze klanten.