Selecteer een pagina

Voor tal van onze klanten biedt Facebook interessante kansen. Niet alleen door op sociale platformen aan community building te doen en zo de merkbetrokkenheid te verhogen, maar zeker ook als het gaat om adverteren. Facebook weet onvoorstelbaar veel van zijn gebruikers. Naam, leeftijd, e-mail, adres, muziekvoorkeur, opleidingsniveau, favoriete cafe’s, leukste vakantiebestemmingen en lievelingseten. En dit is slechts het begin van een lange, lange lijst.

Dat biedt ongekende mogelijkheden in het segmenteren en vervolgens op de juiste manier targeten van uw doelgroep. Gebruik Facebook Ads om online te groeien, maar denk goed na over de juiste aanpak.

Wat wij doen

ClickValue is voor verschillende klanten verantwoordelijk voor het opzetten en uitvoeren van Facebook Ads campagnes. Om inzicht te krijgen in het gedrag van verschillende doelgroepen, is het allereerst van belang criteria op te stellen om doelgroepen te onderscheiden. Vervolgens kunt u deze afzonderlijk van elkaar targetten en zo kijken wat het beste converteert en welke doelgroep de meeste omzet levert.

Criteria die we bij ClickValue vaak gebruiken:

  • Geslacht

Mannen en vrouwen

  • Leeftijdscohorten

18 tot en met 34 jaar
35 tot en met 49 jaar
50 jaar en ouder

  • Custom Audience

Facebook profielen die ook lid zijn van de mailinglist van de klant.

  • Look a Like audience

Facebook profielen die overeenkomsten vertonen met de Custom Audience profielen. Deze groep bestaat, naar alle waarschijnlijkheid, volop uit nieuwe klanten.

  • Concurrenten

Facebook profielen die fan zijn van concurrenten van de klant.

  • Overige interesses

Facebook profielen die interesses vertonen die voor de klant relevant zijn. Denk aan games, films, tv-series, lievelingseten.

Vervolgens is het van belang al deze criteria te combineren tot segmenten. De doelgroep kan je in FB instellen door een aantal criteria toe te voegen. ZO maak je segmenten, bijvoorbeeld ‘mannen in de leeftijd van 18 tot en met 34 jaar, die fan zijn van concurrenten’.

Learnings

  • De Custom Audience (gebaseerd op de mailinglist) is zeer waardevol. Deze groep vertoont in onze test voor een klant de hoogste conversie (9,4%).
  • Als de mailinglist van goede kwaliteit is, en deze doelgroep (Custom Audience) goed presteert kan de Look a Like audience die hierop gebaseerd is van grote waarde zijn. Dat blijkt uit wel, de Look al Likes hadden tijdens de actieperiode van onze klant een goed conversieratio (7,7%). Dat bevestigt de veronderstelling, dat deze profielen waarschijnlijk nieuwe klanten zijn. Nieuwe klanten, die bijna net zo goed converteren als al bestaande klanten (Custom Audience) zijn logischerwijs erg waardevol.
  • Segmenteren kost veel tijd, maar loont uiteindelijk. Voor onze klant bleek – verrassend genoeg – een bepaald segment een interessante doelgroep. Op basis van gerealiseerde omzet, conversie en engagement hebben we kunnen vaststellen dat deze doelgroep bij een volgende campagne meer aandacht en budget verdient.
  • De Look a Like audience groep presteerde tijdens onze test in een actieweek vele malen beter dan een doelgroep op basis van concurrenten of relevante interesses.

Kansen voor potentiële klanten

Facebook Ads kan een interessant kanaal zijn om uw omzet te laten groeien.

  • Facebook Ads helpt snel en eenvoudig een gedetailleerde doelgroep te bereiken.
  • Facebook Ads geeft oneindige testmogelijkheden met advertenties en doelgroepen.
  • Facebook Ads is een relatief goedkope verkeersbron.

Dankzij de vele sociaal-geografische gegevens die Facebook over zijn gebruikers kent, zijn er enorme mogelijkheden tot het segmenteren van doelgroepen. Zo kunt u uw eigen doelgroep direct benaderen en potentiele nieuwe klanten leren kennen. Dat biedt volop perspectief voor de toekomst.

Meer weten?

ClickValue is al meer dan tien jaar de online marketingafdeling van zijn klanten. Iedere dag zetten we ons vol in om de online groei van onze klanten te versnellen door het marketingproces zo effectief mogelijk in te richten. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen of wilt u meer weten naar aanleiding van een van onze blogs?

Laat vrijblijvend uw gegevens bij ons achter en we nemen zo snel mogelijk contact met u op. Ons bellen kan natuurlijk ook. Wij zijn bereikbaar op 020 - 675 16 21.

Binnen ClickValue zetten wij ons iedere dag in om de online groei van onze klanten te versnellen. De online marketing wereld in constant in beweging en wij dus ook. Nieuwe ontwikkelingen volgen we op de voet, maar we testen altijd zelf of het ook écht werkt voor onze klanten.