Selecteer een pagina

Google benadrukt al jaren het belang van een goede online ervaring op mobiel. Sinds deze week wordt dit belang ook uitgedrukt in een waardering van mobiele organische resultaten.

Kort gezegd betekent dit dat Google websites met een betere mobiele ervaring hoger gaat waarderen dan sites die een minder goede mobiele ervaring leveren. Het beïnvloedt dus de organische zoekresultaten op mobiel.

Dit betekent dat sites die niet meeschalen of geen aparte versie hebben voor mobiele bezoekers voortaan door Google als minder relevant worden beschouwd dan sites die dit wel doen. In die waardering speelt de schermgrootte een rol, maar ook de grootte van de knoppen, de wijze waarop de content op de pagina’s wordt weergegeven en bijvoorbeeld de gebruiksvriendelijkheid van de pagina’s waarop men terecht komt.

Weten of uw site goed wordt weergegeven op mobiel? Controleer het hier!

Wat voor risico loop ik?

Website-eigenaren die hun site niet voor mobiel gebruik hebben geoptimaliseerd, lopen het risico dat concurrenten die dat wel hebben hoger gepositioneerd worden door Google. Let wel, er worden geen penalty’s uitgedeeld voor mobiel-onvriendelijke webpagina’s.

Verder is het zo dat deze melding geen invloed heeft op uw organische desktopverkeer. Is het aandeel mobiel toch niet zo hoog op uw website en acht u het risico daarom niet groot? Het is toch aan te raden actie te ondernemen aangezien mobiel verkeer tegenwoordig een steeds grotere bron wordt van organisch verkeer.

Bovendien geldt deze update alleen voor individuele pagina’s. Het is dus niet zo dat alle pagina’s of domeinen worden gedevalueerd, op het moment dat een deel van de pagina’s op uw website onvoldoende is uitgerust voor mobiel verkeer.

Deze update wordt in alle landen uitgerold, dus het heeft een effect op alle pagina’s wereldwijd.

Er zijn verschillende manieren om de gevolgen van deze update op uw mobiele organische resultaten te beoordelen. De meeste SERP software – software die de posities van uw zoekwoorden monitort – kunnen inmiddels het onderscheid maken in mobiele posities versus desktop posities. Zorg er hierbij ook voor dat u uw concurrenten hierin meeneemt om goed de gevolgen voor u en uw directe concurrentie op een zoekwoord te volgen.

Wat voor kansen heb ik?

De mobiele update van Google biedt ook kansen. Zeker wanneer uw verkeer voor een aanzienlijk deel uit mobiel verkeer bestaat en wanneer uw concurrenten hier nog niet op inspelen.

Bekijk daarom eens uw aandeel in mobiel verkeer en analyseer de concurrentie, ook die in het buitenland!

Wat kan ik doen?

  • Responsive design

Serveert dezelfde HTML code op dezelfde url onafhankelijk van het apparaat. Wat getoond wordt kan wel verschillen op basis van de schermgrootte.

  • Adaptive Design

Gebruikt dezelfde url onafhankelijk van het apparaat, maar genereert een aparte versie van HTML voor verschillende apparaten op basis van de informatie die de server heeft over de browser van de gebruiker.

  • Seperate url’s

Serveert een aparte code en aparte URL voor mobiele bezoekers. Voorbeeld:http://m.websites.com

Wat is beter?

Google zelf geeft hier zelf geen specifieke antwoord op. In een verklaring zeggen zij “we do not favor any particular url format as long as the page(s) and all page assets are accessible to all Googlebot user-agents”.

Van belang is dat u bij de bouw van uw mobiele site nadenkt over de mobiele bezoeker en de rol die mobiel speelt in uw kanalenmix. Heeft u bijvoorbeeld een webshop in boeken? Zorg er dan voor dat bezoekers niet eerst vijf categorie-niveau’s door moeten om op boekresultaatpagina’s te komen. Zorg ervoor dat iedere pagina een relevante ervaring voor mobiel heeft en content toont die voor mobiele gebruikers van belang is, zoals bijvoorbeeld de belangrijkste of meest populaire boeken in een bepaalde categorie.

Meer weten?

ClickValue is al meer dan tien jaar de online marketingafdeling van zijn klanten. Iedere dag zetten we ons vol in om de online groei van onze klanten te versnellen door het marketingproces zo effectief mogelijk in te richten. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen of wilt u meer weten naar aanleiding van een van onze blogs?

Laat vrijblijvend je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wil je niet langer wachten? Ons bellen kan natuurlijk ook. Wij zijn bereikbaar op 020 - 675 16 21.

Binnen ClickValue zetten wij ons iedere dag in om de online groei van onze klanten te versnellen. De online marketing wereld is constant in beweging en wij dus ook. Nieuwe ontwikkelingen volgen we op de voet, maar we testen altijd zelf of het ook écht werkt voor onze klanten.