Selecteer een pagina

Sinds de aankondiging vorige maand op South by South West door Matt Cutts (hoofd webspam team Google) dat Google strenger gaat letten op onethische zoekmachineoptimalisatie gonzen de geruchten rond. Wat houdt dit nu precies in?

Ten eerste een misverstand uit de wereld helpen. Het gaat er niet om dat alle SEO activiteiten gestraft worden. De meeste acties die webbeheerders ondernemen om websites beter vindbaar te maken in Google (of andere zoekmachines) worden als volledig legaal gezien, en helpen ook daadwerkelijk bij het verbeteren van de positie van de website in de organische zoekresultaten. Het gaat dus alleen om de ‘onethische’ manieren om te proberen de zoekmachines te beïnvloeden. Maar welke methodes beschouwt Google als ‘onethisch’?

Google stelt al jaren dat het hen gaat om de kwaliteit en relevantie van de website. Een site die relevante en klantgerichte informatie geeft moet in Google een hogere positie krijgen dan een site die bezoekers alleen trakteert op linkjes en advertenties.  Op die filosofie zijn alle aanpassingen aan het zoekalgoritme van Google gebaseerd.

De kritische succesfactoren voor correcte zoekmachineoptimalisatie zijn bekend: Goede content en een relevante en gebruiksvriendelijke weergave op de website en goede naamsbekendheid naast de website.

Google relateert deze naamsbekendheid onder meer aan het aantal en de kwaliteit van de verwijzingen/links naar de website. Op vele manieren proberen websitebeheerders de links naar hun website te beïnvloeden. Daar is in principe niets mis mee. Als je een link vanaf een kwalitatief goede website kunt krijgen levert je dat kwalitatief goed verkeer op. En daarnaast heeft zo’n relevante link een positieve invloed op de waardering van jouw website door Google.

Het gaat echter mis wanneer alleen het aantal links als belangrijk gezien wordt. Dat aantal is namelijk makkelijk te beïnvloeden. Bouw een tweede website waarop je veel verwijzingen naar je eigen website zet, of vraag aan linkfarms of ze links naar je website willen opnemen en je hebt zo een groot aantal linkjes te pakken. Nog verder gaan de mensen die betaalde linkjes naar de eigen website kopen of op  een blog/forum een hele set aan artikelen plaatsen (pluggen) met eigen informatie en één of meerdere links naar de eigen website.

Bovenstaande methodes zijn weliswaar niet illegaal maar conflicteren wel met de visie van Google (en van vele andere zoekmachines waaronder BING) dat een site in eerste instantie relevant moet zijn voor de bezoekers. Vandaar dat Google deze methodes beschouwd als ‘onethisch’. Het is als het ware valse concurrentie ten opzichte van de websites die wel relevante en bezoeker gerichte informatie leveren.

De recente update van het Google zoekalgoritme is er op gericht om die valse concurrentie weg te nemen of in ieder geval significant te verminderen. We zien inmiddels de effecten van deze update ook in de Nederlandse markt. Een aantal bedrijven, waaronder Groupon, KPN, Randstad en Pon, is daarvoor hard aangepakt.

Voor de geïnteresseerden hier de link naar de audio-opnames van het interview met Google en Bing waarin de update van Google wordt aangekondigd.

Meer weten?

ClickValue is al meer dan tien jaar de online marketingafdeling van zijn klanten. Iedere dag zetten we ons vol in om de online groei van onze klanten te versnellen door het marketingproces zo effectief mogelijk in te richten. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen of wilt u meer weten naar aanleiding van een van onze blogs?

Laat vrijblijvend uw gegevens bij ons achter en we nemen zo snel mogelijk contact met u op. Ons bellen kan natuurlijk ook. Wij zijn bereikbaar op 020 - 675 16 21.

Binnen ClickValue zetten wij ons iedere dag in om de online groei van onze klanten te versnellen. De online marketing wereld in constant in beweging en wij dus ook. Nieuwe ontwikkelingen volgen we op de voet, maar we testen altijd zelf of het ook écht werkt voor onze klanten.