Selecteer een pagina

Het is de dagelijkse uitdaging van veel e-commerce AdWords specialisten: Hoe ontvang ik de beste kliks tegen de laagste kosten? Hoe afgezaagd het ook klinkt, relevantie is de sleutel tot succes. Relevantie bereik je op veel manieren en is sterk afhankelijk van de branche waarin je opereert en de ruimte die je marge je biedt. In dit artikel een stappenplan hoe ook jij meer uit je campagnes kunt halen door middel van optimalisatie op koopintentie.

Voordelen van het optimaliseren op koopintentie.

  • Efficiency: Zeker voor zoekwoorden met veel concurrentie in de veilingen kan het moeilijk zijn kosten-efficiënt te blijven. Hierdoor kun je je vaak geen hoge positie meer veroorloven en val je weg van de eerste pagina. Door koopintentie keywords toe te voegen aan deze termen kun je toch op die zo belangrijke eerste pagina van zoekresultaten blijven en tegelijkertijd relevantere kliks ontvangen.
  • Flexibiliteit: Door je campagnes in te delen op koopintentie kun je in goede tijden ook hoger in je funnel je biedingen verhogen, terwijl je in slechtere tijden je campagnes hoger in de funnel kunt verlagen om kostenefficiënt te blijven.

Hoe je dit het beste kunt aanpakken? Hierbij een stappenplan.

Stap 1: Identificeer zoekopdrachten met koopintentie

Welke woorden gebruik je zelf wanneer je specifiek op zoek bent naar webshops of aanbiedingen? Vaak kom je al ver met de zoeksuggesties van Google, maar ook de keyword planner kan helpen om je inzicht te geven in de volumes van zoekwoorden met koopintentie. Over het algemeen zijn zoekopdrachten in combinatie met “kopen”, “bestellen”, “vergelijken”, etc. zoekopdrachten die je kunt gebruiken.

Voorbeelden van zoekopdrachten met koopintentie zijn:

  • “elektrische fiets kopen
  • “elektrische fiets bestellen
  • bestel elektrische fiets”
  • “elektrische fiets te koop

Maar ook mensen die op zoek zijn naar een prijs zijn vaak verder in hun aankoopproces en kunnen dus relevanter zijn op te bieden.

  • prijs elektrische fiets”
  • prijsvergelijk elektrische fiets”
  • vergelijken prijzen elektrische fiets”

Daarnaast zijn zoektermen als “winkel” of “webshop” vaak interessant. Op zoekopdrachten met dergelijke woorden zit vaak veel volume en geeft je de kans bezoekers met een hogere koopintentie te trekken. Vooral zoekopdrachten in combinatie met “online” hebben een hoog volume:

  • “elektrische fiets online shop
  • webshop elektrische fiets”
  • “elektrische fietsen winkel online
  • “elektrische fietsen online

Vergeet ook Engelstalige zoekwoorden met “buy”, “order”, etc. in je Engelstalige campagnes niet!

Vervolgens zijn er ook vele koopjesjagers online actief welke je door middel van zoekopdrachten kunt trekken. Bijvoorbeeld:

  • goedkope elektrische fietsen”
  • “elektrische fietsen aanbieding
  • korting op elektrische fietsen”
  • outlet elektrische fietsen”
  • tweedehands elektrische fietsen”

Twijfel je over de zoekopdrachten die je kunt gebruiken? Start dan met een modified broad keyword (zoals +elektrische fiets kopen) en bekijk welke zoekopdrachten getriggerd worden in het search term rapport.

Stap 2: Bouw je koopintentie-funnel

Campagnes optimaliseren op koopintentie met goede funnel

Stap 3: Bouw je accountstructuur op, op basis van je koopintentie-funnel.

Gedurende het managen van de campagne kunnen er momenten zijn dat je snel en gemakkelijk wilt bijsturen op basis van een SEA of website brede target. Als er meer ruimte ontstaat in de marge, kosten/omzet of Return on Ad Spend (ROAS) kan het nuttig zijn je campagnes snel te kunnen bijsturen. Een goede campagnestructuur kan je helpen snel in te grijpen in campagnes die te duur worden. Bovendien kan je door middel van een campagnestructuur op basis van koopintentie eenvoudigere analyses draaien op een specifieke koopintentie funnelstap in Google Analytics.

Mijn aanpak is per campagne Ad Groups in te delen op koopintentiegroep. Ik start hier met een brede adgroup met alleen “elektrische fiets” (alle matchtypes). Vervolgens een Ad Group met “kopen” een Ad Group met “bestellen” een Ad Group met “prijs” en een Ad Group met “aanbieding”. Maar je kunt, – als je ad-rank het toelaat-  ook groepen samenvoegen met gelijksoortige woorden zoals “kopen” en “bestellen” om zo nog beter de funnel na te bootsen in Ad Group structuur.

Stap 4: Campagne optimalisatie

Start met optimaliseren onderin de funnel: Deze woorden zijn het meest relevant en hierop wil je minimaal zichtbaar blijven. Als deze campagnes niet renderen dan heeft het ook geen zin hoger in de funnel te gaan kijken. Probeer in dit geval je koopintentie zoekwoorden verder te specificeren bijvoorbeeld: “elektrische fiets online kopen”.

Gaat het goed in de campagnes, maar is het volume te laag? In dit geval kan het dus nuttig zijn hoger in de funnel te zoeken naar nieuwe kansen. Zet je Ad Groups hoger in de funnel op een hoger bod, of, zet Ad Groups zonder koopintentie aan.

Gaat het slecht in de campagnes, en moet je kosten besparen? Zet campagnes hoger in de funnel op een lager bod, of helemaal uit en maximaliseer de biedingen van de campagnes lager in de funnel.

Shopping:

Ook je shopping campagne kun je verdelen in een campagne met en zonder koopintentie. Het meest eenvoudige is om 2 shoppingcampagnes te maken:

  1. Shopping campagne zonder koopintentie.
    Voeg alle koopintentie woorden [kopen, prijs, bestellen, etc.] toe als negatieve keywords.
  2. Shopping campagne met koopintentie.
    Voeg hier alle exact match woorden toe zonder koopintentie bijvoorbeeld: [elektrische fiets]. Herhaal dit regelmatig zodat deze campagne louter zoekopdrachten met koopintentie gaat triggeren.

Draai vervolgens de campagnes minimaal een maand (of met minimaal 30 conversies) zonder bid-adjustments om en kijk hoe de resultaten zich ontwikkelen en of je gezamenlijk hetzelfde resultaat als voorheen kunt bereiken in de shopping campagnes. Probeer vervolgens de campagnes verder te optimaliseren zodat de prestaties van de shopping campagnes gezamenlijk verbeteren.

Analyse

Zoals eerder aangegeven is efficiency het belangrijkste doel. Beoordeel je campagnes dus op verbeteringen in de ROAS of kosten/omzetverhouding. Bepaal of de campagnes reageren zoals je zou verwachten:

De campagne incl. koopintentie zou qua ROAS beter moeten scoren ten opzichte van de campagne zonder koopintentie.

Verbeter AdWords campagnes door te optimaliseren op koopintentie

Bepaal vervolgens of de campagnes beter presteren in termen van ROAS ten opzichte van de periode voor deze optimalisatie en blijf dit controleren over verschillende tijdsperioden.

Verbeter AdWords campagnes door te optimaliseren op koopintentie

Let er bij het optimaliseren van de shopping campagnes op dat je exacte zoekwoorden zonder koopintentie blijft toevoegen aan de campagnes met koopintentie zodat je in deze campagnes alleen zoekwoorden triggert met koopintentie.

Campagnes optimaliseren op koopintentie is vooral interessant zodra er veel verkeer is dat niet koopgericht op zoek is. Zo is bijvoorbeeld het geval bij Tuinplanten waarbij het zoekvolume op “Hortensia” groot is, maar er slechts een zeer klein deel koopgericht zoekt. Ook voor computeronderdelen is er bijvoorbeeld veel volume op “geluidskaart”, maar is slechts een klein deel op zoek naar het kopen van een geluidskaart.

Rinkelende kassa

Moeite met het winstgevend krijgen van je campagnes? Teveel slecht converterend verkeer naar je webshop? Start in ieder geval met het in kaart brengen van je huidige zoekopdrachten. Regelmatig zie je daarin al woorden met koopintentie die worden getriggerd. Vaak is het zo dat deze woorden wel worden getriggerd, maar dat je nog geen toppositie op het zoekwoord met koopintentie hebt vanwege een lager rendement op de phrasematch of het modified broad keyword. Vaak kun je met een hoger bod op het koopgerichte keyword al een hogere positie pakken met een betere Click-through Rate. Je ontvang dan dus nog meer koopgericht verkeer met een hogere relevantie. Laat die kassa maar rinkelen dus!

Hulp nodig bij het optimaliseren van je campagnes op koopgericht verkeer? ClickValue helpt het koopgerichte verkeer te identificeren en je AdWords campagne hierop te structureren en optimaliseren. 

Geïnteresseerd in geoptimaliseerde AdWords campagnes? Wij zijn er bijzonder goed in.

Meer weten?

ClickValue is al meer dan tien jaar de online marketingafdeling van zijn klanten. Iedere dag zetten we ons vol in om de online groei van onze klanten te versnellen door het marketingproces zo effectief mogelijk in te richten. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen of wilt u meer weten naar aanleiding van een van onze blogs?

Laat vrijblijvend uw gegevens bij ons achter en we nemen zo snel mogelijk contact met u op. Ons bellen kan natuurlijk ook. Wij zijn bereikbaar op 020 - 675 16 21.

Binnen ClickValue zetten wij ons iedere dag in om de online groei van onze klanten te versnellen. De online marketing wereld in constant in beweging en wij dus ook. Nieuwe ontwikkelingen volgen we op de voet, maar we testen altijd zelf of het ook écht werkt voor onze klanten.