Selecteer een pagina

Kunt u het zich voorstellen? U heeft uw e-commerce activiteiten zo goed op orde dat u buiten de landsgrenzen moet gaan kijken om nog substantiële groei te kunnen realiseren. Veel webshops dromen hiervan en hopen dat die dag ooit komt. Wellicht bent u al op dit punt belandt of komt het moment steeds dichterbij. Hoe pakt u zo’n stap dan het beste aan?

Nu kunt u natuurlijk direct uw website vertalen naar het Engels, Duits of Frans, wat hulp van een plaatselijk online marketingbureau en – hup – aan de slag. Maar het kan ook slimmer. Bijvoorbeeld zoals de HEMA deed, die heus niet zomaar vanuit het niets haar waar aanbood in Frankrijk toen het daar zin in had.

De eerste stap? Werk samen met een partij die volop internationale ervaring heeft. Inderdaad, zoals ClickValue. Tweede stap? Toets de vraag naar uw producten en laat uw nieuwe klanten vast kennismaken met uw bedrijf door lokale marktplaatsen te gebruiken.

Valkuilen

Webwinkels die zelf hun website vertalen en zonder uitgedacht plan de stap over de Nederlandse grens maken, lopen tegen aardig wat valkuilen aan. Dat blijkt ook uit de praktijk; er zijn genoeg klanten die zich bij ons melden na een eerste – helaas mislukte – poging van internationale uitbreiding.

Dat is ook niet gek. Probeer zelf maar eens vooraf een goed antwoord te hebben op onderstaande vragen en deze kernkwesties inzichtelijk te hebben:

  • Hoe (prijs)competitief ben je ten opzichte van je concurrenten?
  • Welk deel van je assortiment is in welk land het meest kansrijk?
  • Hoe zit het met retourzendingen? Een product vanuit Frankrijk laten terugsturen naar Nederland is natuurlijk vele malen prijziger dan retouren binnen Nederland. Hoe vaak komt zo’n retourzending voor en wat doet dit met je winstmarges?
  • Wat zijn de belangrijkste culturele verschillen tussen Nederland en de andere landen waar u zaken wilt doen? En in hoeverre hebben deze verschillen invloed op uw uiteindelijk handelsresultaat?

Marktplaatsen

Een ideale manier om laagdrempelig de (online) markt binnen uw branche te verkennen, is door te adverteren op de belangrijkste lokale en internationale marktplaatsen. Internationale marktplaatsen zoals eBay of Amazon geven u volop informatie en nationale marktplaatsen als de Franse La Redoute kunnen de betreding van die markt echt mogelijk maken. Het oerhollandse HEMA heeft haar internationale uitrol pas fysiek gemaakt nadat ze via deze marktplaatsen klanten kennis had laten maken met het bedrijf.

Wat zijn nou de belangrijkste voordelen van het adverteren op marktplaatsen in het buitenland?

  • U hoeft niet direct uw gehele website te vertalen en een uitgebreide e-commerce strategie uit te rollen. Indien u bijvoorbeeld via Google Adwords wilt gaan adverteren, is het belangrijk dat u over een website beschikt in de taal die gesproken wordt in het land waarin u wilt adverteren.
  • Door een lagere basisinvestering ligt de drempel om in het buitenland aan de slag te gaan een stuk lager. Dit maakt het een stuk interessanter om met een klein deel van uw assortiment te “piloten” hoe uw producten in een bepaalde markt liggen.
  • Deze laagdrempeligheid biedt u ook de mogelijkheid de nieuwe cultuur te leren kennen. U zult ervaren dat het consumentengedrag in andere landen op bepaalde aspecten afwijkt van wat u in Nederland gewend bent. De lessen die u leert door op marktplaatsen te adverteren komen goed van pas wanneer u uw internationale plannen verder gaat uitrollen naar andere kanalen.
  • Daarnaast is een marktplaats ook een ideale omgeving voor consumenten om uw merk te leren kennen. Voor veel consumenten is betrouwbaarheid een belangrijke factor om wel of niet met een bedrijf in zee te gaan. Daar loopt u tegenaan bij het betreden van een nieuwe markt, want dan mist u elke vorm van naamsbekendheid. De desbetreffende marktplaats waarop u adverteert heeft dat wel. Indien een consument de marktplaats kent en zich daar als consument beschermd voelt, kan dit de doorslag geven om uw organisatie toch het voordeel van de twijfel te gunnen.

Waar u rekening mee moet houden

Uiteraard zijn er ook zaken waarmee u rekening dient te houden als u ervoor kiest om internationaal te adverteren via diverse marktplaatsen.

  • Zorg voor een goede productfeed met een accuraat en duidelijk productaanbod. Zorg er daarnaast voor dat deze feed technisch geoptimaliseerd is voor de betreffende marktplaats en dat de taal en valuta zijn aangepast.
  • Neem uw klantenservice serieus. Vooral Amazon heeft strenge regels als het gaat om het niet nakomen van levertijden en het niet reageren op klantvragen. Het niet nakomen van deze regels kan zelfs een accountschorsing tot gevolg hebben.
  • Houd rekening met uw verzendkosten. Indien u producten verkoopt met een relatief lage orderwaarde kan een verzending van dit product soms zelfs duurder zijn dan het product zelf. Informeer hier ook over bij de desbetreffende marktplaats waarop u wilt adverteren. Amazon, bijvoorbeeld, beschikt over een eigen fulfillment service.

Aan de slag?

Een online marktplaats kan dus een ideale eerste stap zijn op weg naar een succesvolle internationale uitbreiding van uw e-commerce strategie. Het is wel verstandig om vooraf goed na te denken over de precieze invulling van de kanalen en de mate waarin u uw productaanbod beschikbaar stelt. Daarnaast is het zaak u goed voor te bereiden op de technische eisen van de verschillende marktplaatsen en om rekening te houden met de restricties omtrent uw klantenservice.

Bij ClickValue hebben wij al meerdere klanten geholpen bij het maken van hun eerste stappen in het buitenland door te adverteren op marktplaatsen. Daardoor zijn wij goed op de hoogte van de valkuilen en kansen die de verschillende internationale marktplaatsen te bieden hebben.

Meer weten?

ClickValue is al meer dan tien jaar de online marketingafdeling van zijn klanten. Iedere dag zetten we ons vol in om de online groei van onze klanten te versnellen door het marketingproces zo effectief mogelijk in te richten. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen of wilt u meer weten naar aanleiding van een van onze blogs?

Laat vrijblijvend uw gegevens bij ons achter en we nemen zo snel mogelijk contact met u op. Ons bellen kan natuurlijk ook. Wij zijn bereikbaar op 020 - 675 16 21.

Binnen ClickValue zetten wij ons iedere dag in om de online groei van onze klanten te versnellen. De online marketing wereld in constant in beweging en wij dus ook. Nieuwe ontwikkelingen volgen we op de voet, maar we testen altijd zelf of het ook écht werkt voor onze klanten.