Facebook en adverteren, het is een gouden combinatie die je conversie met wel 20 procent kan laten stijgen. Door de schat aan informatie die Facebookgebruikers delen op het sociale platform is adverteren op basis van persoonlijke data nergens makkelijker en effectiever dan hier. Aan de hand van twee best practices laten we graag zien hoe ClickValue Facebook Adverteren inzet om tot meer online groei te komen van onze klanten.

Vind wegen naar meer klanten

Voordat we dat doen, staan we stil bij een aantal essentiële begrippen en elementen binnen Facebook Adverteren. Zo weet iedereen precies wat Facebook biedt om meer klanten te vinden.

  • De Custom Audience Group

De Custom Audience Group is binnen Facebook Adverteren  de basis. Je creëert als het ware een nieuwe en specifieke klantengroep op basis van je bestaande klanten. Data van je bestaande klanten is dus vaak de eerste stap, daarna zijn de mogelijkheden eindeloos. Importeer de lijst met e-mailadressen, telefoonnummers, locaties, leeftijden, interesses of Facebook ID’s van je bestaande klanten en Facebook creëert een Custom Audience.

  • Website Visitors

Het is mogelijk een zogenoemde Facebook Pixel op je website te installeren. Een Facebook Pixel is een stukje JavaScript code dat je in staat stelt het gedrag van websitebezoekers te volgen, meten en optimaliseren. Wie bezoekt je website en hoe bewegen ze zich over de diverse platformen voordat ze wel of niet converteren. Een Facebook Pixel stelt je in staat op basis van webtraffic data een Lookalike Audience te creëren en zo de effectiviteit van je advertentiecampagne te verhogen en nieuwe klanten te bereiken.

  • Lookalike Group

Zoals eerder gezegd, de Custom Audience Group is het perfecte uitgangspunt om nieuwe klanten te targetten. Door bijvoorbeeld data van bestaande klanten in Facebook Adverteren te uploaden en te kijken naar de Pagefans van de eigen Facebook pagina is het mogelijk een Look alike Group te creëren. Dat is een groep die dezelfde kenmerken en hetzelfde gedrag vertoont als de bestaande klanten en dus de ideale groep mensen om je advertenties aan te tonen.

Succesverhaal 1 | Inactieve klanten weer actief te maken

Online pizza bestellen bij New York Pizza – een van onze vele fijne klanten waar wij al tijden mee samenwerken – is populair. Dat is ideaal voor ons als marketeers, want klanten geven via die weg veel informatie over zichzelf. Zo hebben we onder andere een enorme database gevuld met de e-mailadressen van klanten die ooit een bestelling hebben gedaan.

Kijkende naar de database viel ons op dat er een relatief grote groep klanten redelijk actief was in 2014 – meer dan drie bestellingen per jaar –, maar het in 2015 volledig liet afweten en geen enkele bestelling plaatste. Dit is een interessante groep om onze marketingpijlen op te richten. Het zijn klanten die al bekend zijn met het merk en redelijk actief waren, maar op een gegeven moment helaas toch zijn afgehaakt.

Hoe krijgen we deze inactieve klanten weer actief? Waarom bestellen ze niet meer terwijl ze het product kennen en pizzabehoefte hebben? Dat waren de vragen die wij ons bij ClickValue stelden.

Goed kijken naar de database is dan de allereerste stap. De database is als goud in je handen, het moet alleen nog gesmeed worden tot een bruikbaar instrument. Dat smeden is het filteren van de juiste segmenten. Het filteren van de database en het vaststellen van de segmenten is het geheim van de smid. Daar komt de kunde en het specialisme van ClickValue naar boven.

Door het maken van diverse doelgroepen is het mogelijk de conversieratio van deze diverse klantgroepen inzichtelijk te maken. Dat geeft data-analytisch gezien enorme mogelijkheden. Zo is het mogelijk om learnings op te bouwen, kosten te besparen op minder renderende doelgroepen en de financiële ruimte die daardoor ontstaat in te zetten op andere groepen.

Een inkijkje in ons proces

Voor New York Pizza hebben wij aan de hand van de volledige database vier segmenten gemaakt.

  1. Hoogfrequent 2014
    Klanten met meer drie of meer bestellingen in 2014 en geen bestellingen in 2015.
  2. Laagfrequent 2015
    Minder dan drie bestellingen in 2015.
  3. Midfrequent, niet recent in 2015
    Drie of meer bestellingen in 2015 en laatste bestelling meer dan 30 dagen voor de start van de campagne.
  4. Midfrequent, recent in 2015
    Drie of meer bestellingen in 2015 en de laatste bestelling binnen 30 dagen voor start campagne

Deze vier segmenten gaven ons een uitstekend handvat om tijdens een Facebook campagne het effect van advertenties te testen op het heractiveren van klanten.

New York Pizza en ClickValueHoe dat werkt in de praktijk? De e-mailadresssen van de klanten in alle vier de segmenten hebben wij geïmporteerd in Facebook en er een ‘ Audience’  van gemaakt. De Facebook campagne was voor alle vier de segmenten uiteraard hetzelfde zodat de resultaten onderling goed te vergelijken zijn en de significantie van de test beter te beoordelen is.

Vervolgens hebben we per segment opnieuw gefilterd. Zo kreeg 2/3 van het segment de advertentie te zien, de overige 1/3 diende als controlegroep en kreeg de advertentie niet getoond. Door de campagne op deze manier op te zetten kun je daadwerkelijk zien hoeveel de advertentie per segment bijdraagt aan de conversie.

Resultaat

Deze campagne noemen wij niet voor niets een van onze beste Best Practices. Het resultaat was zeer positief.


Segment
Conversiewaarde
Geen Advertentie Wel Advertentie Lift in conversie
HoogFrequent2014 12 % 17 % 36 %
Low Frequency 2015 15 % 19 % 29 %
MidfrequentnotRecent2015 32 % 36 % 12 %
MidfrequentRecent2015 57 % 60 % 4 %
Totaal 21 % 25 % 20 %

 

Het verschil tussen de controlegroep en de targetinggroep was groot en positief. Dit zorgde ervoor dat we nu op het marketingbudget dat we doorgaans besteden aan segment 4 kunnen bezuinigen en besteden aan de groep met de hoogste lift.

Hier is te zien dat de inactieve doelgroep (HF2014) een conversie lift van 36 procent laat zien. Segment 4 toont een lift van slechts 4 procent. Het is dus zonde van het marketing budget om deze doelgroep een advertentie te tonen. Zij kopen immers toch wel.

Tijdens de campagne liep een experiment om het effect te meten. Hierbij kreeg van ieder segment een derde deel de advertenties niet te zien en twee derde wel. De lift in de controlegroepen heeft geleid tot 7300 extra bestellingen in vier weken. Toch bijna 150.000 euro extra omzet voor New York Pizza in vier weken.

Het effect van de campagne ijlt ook nog eens lang na. Drie weken na de campagne is het effect bijvoorbeeld nog steeds sterk in de segmenten met lage frequentie en een niet te recente plaatsing van een bestelling. Daarom lijken deze campagnes bij uitstek geschikt voor activatie.

Succesverhaal 2 | Branding campagne met Facebook

Radio- of televisiecampagnes zijn een dure grap. Wil je toch de naamsbekendheid van je merk vergroten of/en nieuwe klanten aantrekken? Er zijn meer mogelijkheden. Voor een van onze klanten in de interieurbranche hebben we een displaycampagne opgezet, ter vervanging van de vrij kostbare radiocampagne. Klassieke branding op een innovatieve online manier: dat kan dus ook.

De brandingscampagne hebben we opgezet binnen Facebook Adverteren en uitgerold in ons buurland België. De campagne is specifiek gericht op de voornaamste doelgroep van de klant, namelijk hoogopgeleide vrouwen tussen de 25 en 55 jaar oud. Hoogopgeleide vrouwen in deze leeftijdscategorie beslaan circa 75 procent van de doelgroep, mannen met dezelfde kenmerken de overige 25 procent.

Een inkijkje in ons proces

De brandingscampagne heeft gedraaid in vijf steden en vijf controlesteden in Vlaanderen. Op deze manier was het mogelijk de stijging in merknaam zoekvolume te ontdekken en te vergelijken. Het kiezen van een specifiek aantal steden is belangrijk om in eerste instantie de effectiviteit van de campagne te meten.

Het is ook mogelijk om geheel België te targetten, daar is echter veel budget voor nodig. Door slimme keuzes te maken in het aantal steden en deze bewust te selecteren, kan op een Lean manier de campagne worden uitgerold. Hier hebben we de tien grootste steden van Vlaanderen geselecteerd en daarvan willekeurig de oneven steden als controlestad gepakt en de even steden als campagnesteden.

Resultaat

De resultaten zijn positief, zoals onderstaande tabel duidelijk laat zien.

Verschil in procenten
Campagne-steden Controle-steden
Bezoek merknaam SEA +2 % +1 %
Omzet SEA -6 % +36 %
Direct verkeer +11 % +2 %
Omzet Direct +38 % +5 %

In de campagnesteden zien we een stijging in merknaambezoek, in direct verkeer naar de website en een enorme stijging in de directe omzet. De getargete Facebookers zijn dus direct en uit zichzelf naar de website gekomen en hebben bestellingen geplaatst zonder dat ze per se via Google al op zoek waren naar het betreffende product. Het verschil in Direct verkeer tussen de campagnesteden en de controlesteden is 9 procent en in de campagnesteden werd 33 procent meer omzet behaald dan in de controlesteden.

Het ultieme doel is bereikt, de branding campagne geslaagd.

Wil jij ook een succesverhaal worden en de conversie zien stijgen?

ClickValue is al meer dan tien jaar de online marketingafdeling van zijn klanten. Iedere dag zetten we ons vol in om de online groei van onze klanten te versnellen door het marketingproces zo effectief mogelijk in te richten. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen of wil je meer weten naar aanleiding van een van onze blogs?

Meer weten?

ClickValue is al meer dan tien jaar de online marketingafdeling van zijn klanten. Iedere dag zetten we ons vol in om de online groei van onze klanten te versnellen door het marketingproces zo effectief mogelijk in te richten. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen of wilt u meer weten naar aanleiding van een van onze blogs?

Laat vrijblijvend je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wil je niet langer wachten? Ons bellen kan natuurlijk ook. Wij zijn bereikbaar op 020 - 675 16 21.

Binnen ClickValue zetten wij ons iedere dag in om de online groei van onze klanten te versnellen. De online marketing wereld is constant in beweging en wij dus ook. Nieuwe ontwikkelingen volgen we op de voet, maar we testen altijd zelf of het ook écht werkt voor onze klanten.