Selecteer een pagina

Friends of Search is het searchcongres bij uitstek. Sprekers uit binnen- en buitenland delen de nieuwste inzichten, onderzoeksresultaten en laatste ontwikkelingen op het gebied van SEA en SEO. Onze eigen searchexpert Peter Maas was er ook deze derde editie natuurlijk bij en deelt zijn drie belangrijkste en leukste SEA-learnings.

ClickValue aanwezig op Friends of Search


1. Dare to delete

Een website met meer dan 4 miljoen unieke gebruikers per maand en 1700 aangesloten webshops: Vergelijk.nl is een grote speler. Marketing manager Joris Verwater had echter een grote uitdaging. Bij het overgaan op een nieuwe website, ging de Quality Score hollend achteruit. Adverteren in Adwords was plots dus een stuk duurder geworden. De QS moest naar boven, de CPC moest naar beneden. Maar hoe?

Marketing manager Joris Verwater

Vergelijk.nl volgde een aantal stappen die ook door Google gezien worden als best practices:

  • Betere landingspagina’s kiezen, kijk wat verschillende aanpassingen betekenen
  • Account structuur aanpassen, het verkleinen van AdGroups werkt echt
  • Keywords te verplaatsen, kijk goed naar de relevantie van je keywords

Eigenwijs zijn loont soms, blijkt uit de casus van Vergelijk.nl. Marketing manager Joris Verwater besloot dwars tegen het advies van Google in te gaan. Waarmee?

  • Door simpelweg een paar miljoen keywords te verwijderen

Het verwijderen van miljoenen keywords bleek toch echt een aanzienlijk effect te hebben op de Quality Score van alle keywords in de AdGroup.

Probeer het zelf ook eens in een willekeurige advertentiegroep binnen een lopende campagne. Het kost weinig tijd en is simpel uit te voeren. Wie weet verbetert het ook de Quality Score van uw website.


2. Always be yourself unless you can be a ninja

‘Always be a ninja’, het is het inspirerende motto van Jim Banks, online marketingmanager bij Cheapflights. In dit licht benadrukt hij tijdens zijn presentatie op het Friends of Search congres dan ook twee belangrijke en leuke gedachten.

Friends of Search learnings - Cheapflights

Jim Banks: “Always be a ninja”

Ten eerste, de mens wint het altijd van robots. Echt altijd, aldus Banks. Toch gek, want

Google raadt aan automatische biedingen in te stellen omdat robots nu eenmaal betere resultaten realiseren. Voor Banks bewijst de praktijk het tegendeel. Hij wijst op het Europees Kampioenschap voetbal in Frankrijk en de invloed van de kwalificatie wedstrijden op de vraag naar vliegtickets. Cheapflights, actief in verschillende landen, ziet logischerwijs enorme verschillen in zoekvolume op de term ‘vliegticket Frankrijk’. Zodra Nederland is uitgeschakeld, daalt daar de vraag en moeten de biedingen omlaag. Maar op het moment dat Engeland zich kwalificeert, stijgt het zoekvolume naar ‘vliegtickets Frankrijk’ en moeten de biedingen omhoog. Een robot weet dat niet, een mens wel.

Ten tweede is het slim om goed te kijken naar de advertenties van je concurrenten. Kopieer bijvoorbeeld de advertentielink en kijk scherp welke informatie daar in verstopt zit die bruikbaar is. Er zijn bijvoorbeeld partijen die hun eigen tagging gebruiken in de advertentie-url en zo campagnenaam of de top-10 zoekwoorden blootgeven. Zo kun je gratis leren van je concurrenten, ideaal! Soms is ook in de advertentielink te zien van welke automatische bid tool er gebruik wordt gemaakt. Stel dat jij en je concurrenten dezelfde automatische bid tool blijken te hebben? Dezelfde robot betekent dezelfde zoekwoorden. Dus hoe win jij het dan van de concurrent?

Kritisch blijven en slimmigheden toepassen om je concurrenten beter te leren kennen. Be a ninja, het sprak mij wel aan.


3. Remarketing For Search: the day the world of Adwords changed

Als online marketingbureau een eigen webshop beginnen zodat je alles zelf kunt testen. Dat is nog eens slim bedacht. Het team van Wolfgang Digital zette een webshop met seksspeeltjes in de markt om best practices in eigen beheer te kunnen testen en aan te scherpen.

Volgens Wolfgang Digital is de introductie van Remarketing For Search de dag dat de Adwords wereld voorgoed veranderde. Generieke zoekwoorden (zoals pizza of lamp) werden voor sommige partijen te duur. Remarketing For Search bood uitkomst. Dankzij deze vorm van online marketing kunnen specifieke groepen worden getarget. Denk aan voormalige klanten, website bezoekers die een bepaalde tijdsduur op de website verbleven of aan klanten die een specifiek aantal producten bekeken heeft. Daarnaast is het mogelijk om resultaten uit een Facebook campagne aan Google Analytics te koppelen. Dat is interessant, omdat je dan categorieën kunt maken op basis van bepaalde sociale kenmerken en zo je biedingen per segment kunt instellen.

ClickValue-consultant Peter Maas - in het midden - praat nog even na.

ClickValue-consultant Peter Maas – in het midden – praat nog even na.

Maar daar houdt het nog niet op. Vaak krijgen verschillende segmenten en categorieën een eigen biedingsstrategie, maar waarom voeren we de segmentatie niet verder door? Denk bijvoorbeeld aan verschillende targets per segment. Daarnaast gaan we ons bij ClickValue de komende tijd ook richten op afzonderlijke campagnes per segment. Dat zou nog rendabeler kunnen zijn dan alleen een andere bieding.

Meer weten over succesvol online adverteren?

Iedere dag zetten we ons vol in om de online groei van onze klanten te versnellen door het marketingproces zo effectief mogelijk in te richten. Wil je weten hoe we SEA voor jou op een effectieve manier in kunnen zetten? En benieuwd waar jouw online groeikansen liggen?

Meer weten?

ClickValue is al meer dan tien jaar de online marketingafdeling van zijn klanten. Iedere dag zetten we ons vol in om de online groei van onze klanten te versnellen door het marketingproces zo effectief mogelijk in te richten. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen of wilt u meer weten naar aanleiding van een van onze blogs?

Laat vrijblijvend je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wil je niet langer wachten? Ons bellen kan natuurlijk ook. Wij zijn bereikbaar op 020 - 675 16 21.

Binnen ClickValue zetten wij ons iedere dag in om de online groei van onze klanten te versnellen. De online marketing wereld is constant in beweging en wij dus ook. Nieuwe ontwikkelingen volgen we op de voet, maar we testen altijd zelf of het ook écht werkt voor onze klanten.