Hoe Protest Sportswear snelheid maakt met conversie optimalisatie

Timo Stegeman

Senior Consultant

29 June 2020

5 minutes reading time

Protest Sportswear is hét Nederlandse merk voor modieuze en betaalbare sportkleding. Met zijn webshop wil het merk een eigen identiteit uitstralen én zijn klanten zo goed mogelijk bedienen. Samen met conversie optimalisatiebureau ClickValue verbetert Protest zijn webwinkel continu.

In 1993 richtte een groep Nederlandse snowboarders Protest Sportswear op. Inmiddels is het uitgegroeid tot een merk dat functioneel en modieuze sportswear ontwerpt en verkoopt. Niet alleen voor op de piste, maar ook voor aan het strand en op het water. Protest is online actief in zestien Europese landen en binnenkort zelfs in de Verenigde Staten. “We zijn continu bezig met het verbeteren van de webshop en we willen graag dat dat samengaat met onze merkidentiteit,” zegt Tom Luijten, Senior E-commerce manager bij Protest. Het merk wil iedere boarder, skiër en surfer eraan herinneren waarom ze ooit begonnen zijn: to have fun.

 

Op reis voor aansprekende foto’s

Protest investeert veel tijd, energie en geld in een optimale klantbeleving. Met behulp van data probeert het bedrijf zo veel mogelijk nieuwe experimenten op te zetten om zo de webshop te verbeteren. Die data kunnen uit verschillende bronnen komen: data uit websitebezoek maar ook surveys onder klanten en bezoekers. Protest voert regelmatig A/B-testen uit, heeft een klantenservice die aanwezig is op ieder touchpoint in de customer journey en creëert een beleving in de webshop. Wanneer je de site bezoekt, zie je direct dat er veel werk wordt gemaakt van aansprekende fotografie, ook op de product landing pages. “We gaan op reis om wintersportkleding in de bergen te fotograferen (bijvoorbeeld winterjassen voor dames en winterjassen voor heren). We presenteren onze collectie bikini’s en zwembroeken in een passende omgeving, bijvoorbeeld op een mooi wit surfstrand. Dat allemaal om de online shopbeleving te optimaliseren.”

 

Extreme omzetverbetering

In samenwerking met conversie optimalisatiebureau ClickValue probeert Protest twee of drie tests per maand live te krijgen. Door op basis hiervan aanpassingen te doen, verbetert Protest zijn conversie enorm. “Zo hebben we een extreme omzetverbetering weten te realiseren door op mobiele apparaten bepaalde productafbeeldingen met 20 procent te vergroten,” vertelt Luijten. Ook een kleine aanpassing in het navigatiemenu, het eenvoudiger bereikbaar maken van subcategorieën producten, bleek een flinke impact te hebben op de omzet. Naast A/B-testen ondervragen Protest en ClickValue ook klanten. Ook daaruit komen regelmatig verrassende conclusies. Zo bleken veel Nederlandse bezoekers het belangrijk te vinden dat Protest een Nederlands merk is. Het loont dus de moeite om dat op de Nederlandse site te benadrukken.

 

Korte lijnen

Beide partijen benadrukken dat het succes van conversie optimalisatie staat of valt met een goede en vlotte samenwerking. “Conversie optimalisatie is een continu traject,” zegt Timo Stegeman, Lead CRO Consultant bij ClickValue. “Je werkt intensief samen in kleine stappen. Per test bekijken we wat de impact van iedere individuele aanpassing is. Doordat we snel kunnen schakelen, hebben we bijzonder snel en slim verbeteringen aan de gebruikerservaring kunnen doorvoeren. Het helpt daarbij erg dat we niet voor iedere wijziging langs allerlei stakeholders in de organisatie hoeven.”
Ook Tom Luijten van Protest benadrukt hoe belangrijk korte lijnen zijn. “We hebben één vast aanspreekpunt. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet.

Bovendien zijn ze altijd bereid hun kennis te delen. We staan echt samen aan het roer. En ze houden rekening met onze merkidentiteit. Je kunt nog zulke mooie oplossingen voor conversie optimalisatie bedenken, die oplossingen moeten wel passen bij wat wij willen uitstralen.”
Beide bedrijven blijven de komende tijd samenwerken. “We zijn ook bezig met de voorbereidingen voor een nieuwe website. Ook daarbij zal ClickValue een belangrijke partner zijn.”

Drop us a line!

Curious how we could help? Feel free to get in touch. We'd love to hear what you're up to.