Kennismaken met...nieuwe collega Mark de Winter

Jasmine Corba

Consultant

15 July 2015

5 minutes reading time

Hunkerend naar kennis, zo omschrijft de 33-jarige Mark de Winter zichzelf. Dan zit hij bij ClickValue helemaal goed. Sinds 1 november 2014 is Mark consultant bij ClickValue. Wie is hij? En wat drijft hem? Tijd voor een kennismaking.

Mark-gecompressed 2

Zeven jaar werkte Mark bij de grootste uitgeverij van Nederland. Als management trainee, vlak na zijn studie bedrijfseconomie en master marketingmanagement, kwam hij terecht bij de NDC Mediagroep. Al snel groeide hij door tot online marketingconsultant en manager van de online afdeling.

Samen met een SEO- en social mediaspecialist was hij verantwoordelijk voor de online marketing van de gehele uitgeverij. “We hadden vooral een kennisfunctie, want we konden niet overal tegelijk zijn. We gaven trainingen binnen de organisatie, stuurden processen aan en bouwden online webshops voor de verschillende merken.”

Theoreticus

Oud-collega’s noemen Mark de ‘theoreticus’, omdat hij altijd alles in modellen wil gieten. Maar modellen klinkt negatief en statisch, vindt hij. “Ik wil processen simpeler en efficienter maken. Grote slagen maken om de organisatie vooruit te helpen.”

Bij zijn vorige werkgever ging bijna alles op gevoel. Dat kan ook effectief zijn, geeft hij direct toe. Maar toch frustreerde het hem soms. “Fact-based marketing, daar wil ik me op richten”, zegt hij enthousiast.

Dat spreekt hem ook aan in ClickValue. “De cultuur van ClickValue is familiair, met een fact-based karakter en altijd op zoek naar details.”

Daar komt zijn hunkering naar kennis goed van pas. Hij wil alle details kennen, begrijpen en de daaruit rollende inzichten delen met klanten. Het hebben van meerdere klanten tegelijkertijd is nieuw voor hem, maar juist dat vindt hij interessant. “Het maakt je geloofwaardiger”, denkt Mark. “Ervaringen die je op doet bij klant A en bij klant B kun je vervolgens gebruiken bij klant C.”

Glinstering van SEO

Mark zal zich binnen ClickValue veel gaan bezighouden met SEO: Search Engine Optimization. Zijn ogen glinsteren haast als hij erover vertelt. “SEO heeft niks met de inkoop van advertenties te maken, niet met biedingen. De klant heeft vaak alles al in huis en samen bouwen we aan het merk en alles dat daar om heen hangt. Dat is mooi.”

Bovenaan Google komen, dat is niet zomaar een kunstje. “Je moet het echt waarmaken. Met SEO moet alles kloppen: content, branding, kwaliteit van het product. Het is echt meer dan een SEO-checklist volgen. Als je dan een nummer één positie op Google haalt, is dat een mooie waardering. ”

Psychologie van deephouse

Zijn creativiteit komt niet alleen in zijn werk als online marketingspecialist naar voren. Thuis in Amsterdam heeft hij een kleine studio. Daar maakt hij zijn eigen muziek: deephouse. Mainstream dancemuziek is minder aan hem besteed. “Ik houd van het underground gevoel. Het moet allemaal niet te massaal zijn.”

In 2004 bracht hij een eigen plaat uit. Niet onsuccesvol, want datzelfde jaar won hij een culturele prijs die tweejaarlijks wordt uitgereikt aan een kunstenaarstalent. Ondanks dat hij geen platen meer uitbrengt of optreedt, maakt hij wel nog steeds muziek. Zijn uitlaatklep. “Als mijn hoofd op slot zit, maak ik muziek. Dan voel ik me daarna een stuk vrijer.”

De psychologie van mensen, dat vindt hij mooi. Muziek heeft vaak effect op het onderbewustzijn. Ook zijn muziek kan een snaar raken waardoor mensen bijvoorbeeld gaan dansen of een bepaalde emotie hebben. “Ik wil er achter komen welke snaar ik raak en hoe dat komt. Als je dat weet, dan kun je er iets mee. Dan kun je het beinvloeden.”

Zo werkt het ook met online marketing, gelooft hij. Een snaar raken, er achter komen welke dat is en waarom. En er dan op sturen. “Die psychologie, dat is marketing. En dat is vreselijk boeiend.”

Meer van Mark weten? Volg Mark de Winter op Twitter of bekijk zijn LinkedIn-profiel

Drop us a line!

Curious how we could help? Feel free to get in touch. We'd love to hear what you're up to.