‘Conversie optimalisatie maakt af wat andere online marketeers beginnen'

Daniel Markus

Managing partner

24 August 2018

5 minutes reading time

“Conversie optimalisatie maakt af wat andere online marketeers beginnen.” Het zijn de woorden van Daniël Markus, managing partner van ClickValue. Samen met bijna 50 collega’s zet hij zich in voor een van de 85 opdrachtgevers die we hebben. Met een team van consultants, UX-researchers, designers én in-house developers zorgen we voor een volledig CRO-programma. Hoe ziet zo’n CRO-programma er bij ons uit? En wat is concreet de toegevoegde waarde van CRO? DDMA – de branchevereniging voor data & marketing – vroeg het webanalist én gold sponsor van de CRO Awards: Daniël Markus. 

 

Waarom kiest ClickValue vol overtuiging voor CRO?

“Dat is simpel. Conversie optimalisatie is zonder twijfel de belangrijkste driver van online groei. Onze dienstverlening focust zich altijd op die groei en is volledig datagedreven. We streven ernaar dat onze klanten hun markt domineren, dat ze het beste zijn in klanten werven én klanten binden.
Ik ben van huis uit webanalist, dus toen ik ruim vijftien jaar geleden ClickValue oprichtte zette ik direct het belang van de gehele funnel voorop. Ik geloof dat CRO afmaakt wat andere online marketeers beginnen, maar we kunnen als online disciplines niet zonder elkaar. Van impressie tot klik en van eerste aankoop tot herhaalaankoop: je moet als bureau verantwoordelijkheden nemen voor de hele customer journey. Traffic zorgt voor kliks en CRO zorgt vervolgens voor een maximaal aantal aankopen. Klantcommunicatie zorgt voor klantinteractie waarop CRO zorgt dat dit leidt tot maximale klantwaarde en minimale kosten.”

 

ClickValue is volledig gespecialiseerd in CRO. Wat is CRO volgens jullie?

“De meeste websitebezoekers komen met vage intenties. Ze hebben op een advertentie geklikt en oriënteren zich op een eventuele aankoop ergens in de nabije toekomst. Maar, waarom bouwen mensen zoveel voorwaarden in en ervaren ze nog die twijfel? De antwoorden op die vragen zijn de kern van CRO.
Conversie optimalisatie is in mijn optiek het proces dat de problemen oplost waar mensen tegenaan lopen zodat zoveel mogelijk bezoekers daarna wél overgaan tot een conversie. Bij ClickValue kijken we sterk naar verschillende bezoekerssegmenten met specifieke problemen. Voorbeelden van veelgebruikte segmenten zijn first-time customers, herhaal klanten of mobiele bezoekers tijdens het spitsuur. CRO begint bij ons altijd met onderzoek gericht op de identificatie van de problemen per segment. Vervolgens ontwerpen we oplossingen voor deze problemen, waarvan we de effectiviteit bepalen in een experiment.”

 

Je zei eerder “Conversie optimalisatie maakt af wat andere online marketeers beginnen”. Hoe ziet jullie CRO-proces er dan vervolgens uit?

“Ons CRO-proces is gericht op drie doelen. Ten eerste willen we zoveel mogelijk testen, ten tweede willen we dat deze testen zo vaak mogelijk positief uitvallen en ten derde willen we positieve testen met een zo groot mogelijke impact. Dit noemen we onze ‘CRO-succesformule’. Onze interne processen zijn erop gericht om alle drie factoren te optimaliseren zodat onze klanten zoveel mogelijk rendement halen uit hun investering in CRO.

 

Drop us a line!

Curious how we could help? Feel free to get in touch. We'd love to hear what you're up to.