Selecteer een pagina

email-marketing (1)We staan er mee op en gaan er mee naar bed. E-mail is overal en continu aanwezig. Zodra de wekker gaat en een oorverdovend geluid uit de speaker knalt, is de dag begonnen. Kopje thee of koffie, een licht ontbijt en wellicht een krantje ter ontspanning. Maar de krant wordt al snel terzijde geschoven voor een blik op alle binnengekomen e-mail. Uit het grote Nationaal E-mail Onderzoek van 2013 blijkt dat 48 procent van de Nederlanders e-mail gebruikt als eerste communicatiekanaal na het opstaan. En 68 procent ontvangt reclame het liefst per mail.

Genoeg kansen dus. Maar uw mail is niet de enige die om aandacht schreeuwt. Een onaantrekkelijke onderwerpregel of een oninteressant eerste bericht en de mail belandt in de prullenbak. Bij ClickValue zijn we dagelijks bezig met e-mailmarketing en met groot succes. Tijd om wat tips op een rijtje te zetten.

1. Een goede mail heeft een goede onderwerpregel

Zorg dat uw mail geopend wordt door een goede en prikkelende onderwerpregel. Schrijf actief, houd het kort en gebruik een persoonlijke aanhef als het kan. Laat daarnaast het voordeel blijken. Wat heeft de klant erbij te winnen als hij de mail opent? Vermeld kortingen dus altijd in de onderwerpregel, het liefst in harde klinkende euro’s. Eén regel gaat boven alles: laat de onderwerpregel aansluiten bij de inhoud van de mail.

2. Gebruik Alt Texts bij afbeeldingen

Afbeeldingen worden doorgaans niet automatisch getoond. Gebruik daarom Alt Texts. Zo kan de ontvanger tenminste lezen waar de afbeeldingen over gaat. Gebruik om dezelfde reden niet alleen afbeeldingen, maar ook teksten in de mailing.

3. Maak onderdelen klikbaar

Maak het uw klant zo gemakkelijke mogelijk. Zorg er daarom voor dat zoveel mogelijk onderdelen in de mailing klikbaar zijn en naar de goede pagina leiden. Zorg ook voor een link naar een webversie van de mailing om opmaak- en downloadproblemen te onderscheppen.

4. Actie, actie, actie

Gebruik duidelijke ‘calls to actions’. Zorg ervoor dat deze oproepen aangeven wat u wilt dat de klant doet. Maak dat dus ook voor uzelf scherp. Het is voor de klant bijvoorbeeld duidelijker als er staat ‘Bekijk collectie’ dan ‘Klik hier’.

5. Doe de test!

Bij ClickValue testen we graag. Want data bewijst meer dan een gevoel of een goed idee. Daarom raden we in het geval van e-mailmarketing aan om altijd een A/B-test te doen met verschillende onderwerpregels. De A/B-test kan in een later stadium ook gedaan worden met de content van de mail. Zo kunnen we goed bepalen wat het beste resultaat oplevert als het gaat om open- en click-rates.

6. Beste tijden en dagen bestaan niet

Maandagochtend om acht uur, zaterdagmiddag of toch donderdag na de lunch? Zoek op Google naar de beste momenten voor het versturen van mailings en de dagen en tijden vliegen u om de oren. Er is één simpele, maar gouden tip: laat het afhangen van de klant en zijn of haar doelgroep. Baseer je op de data en vind zo per klant de juiste dag en juiste tijd. En ook hier geldt weer: test wat het beste werkt.

7. Maak het meetbaar

Zeer belangrijk, maar nog te vaak vergeten: maak de resultaten meetbaar. Zorg dus altijd voor een goede tagging met bijvoorbeeld Google Analytics.

Meer weten?

ClickValue is al meer dan tien jaar de online marketingafdeling van zijn klanten. Iedere dag zetten we ons vol in om de online groei van onze klanten te versnellen door het marketingproces zo effectief mogelijk in te richten. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen of wilt u meer weten naar aanleiding van een van onze blogs?

Laat vrijblijvend je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wil je niet langer wachten? Ons bellen kan natuurlijk ook. Wij zijn bereikbaar op 020 - 675 16 21.

Binnen ClickValue zetten wij ons iedere dag in om de online groei van onze klanten te versnellen. De online marketing wereld is constant in beweging en wij dus ook. Nieuwe ontwikkelingen volgen we op de voet, maar we testen altijd zelf of het ook écht werkt voor onze klanten.