Lange dagen in stoffige congrescentra, niet iedereen heeft er tijd voor. Zonde, want het zijn vaak nuttige bijeenkomsten met volop inspiratie en kennis over de laatste trend. Gelukkig waren wij, als mede-organisator en Google Certified partner, aanwezig op het Search Congres 2014. We hebben de vijf meest inspirerende, prikkelende en interessante dingen op een rijtje gezet.

 

1. Intentie marketing: toekomstmuziek of werkelijkheid?

Sensoren gaan ons leven overnemen, online marketeer Jeroen van de Wiel is ervan overtuigd. En wij ook! Marketing zoals we het nu kennen is reactief: iemand zoekt iets op internet en de marketeer reagereert. Maar ‘web 4.0’ en ‘the internet of things’ zijn al gaande, zegt Van de Wiel. Onze wereld wordt steeds meer aan elkaar gekoppeld door operating systems en sensoren. Die sensoren – in wearables, tv’s of lampen – kunnen straks onze wensen en intenties voorspellen. Eerder dan dat wij het zelf weten, waarschijnlijk. De enorme hoeveelheid data die dat oplevert, zorgt ervoor dat wij als marketeers pro-actief kunnen handelen. Zo kunnen we als ClickValue de behoeften van de klanten van onze klanten nog beter vervullen.

2. De gouden 80/20 regel werkt ook bij het auditten van je Adwords-campagnes

Een Google Adwords Audit is als een grote schoonmaak van je campagnes. Eigenlijk iets wat je eens per jaar gewoon moet doen. Na de audit weet je waar je kansen laat liggen en wat je moet doen om ze te benutten. Daniël Markus, oprichter van ClickValue liet zien dat 80/20 denken noodzakelijk is bij een audit. Veel campagnes bestaan uit duizenden keywords en tientallen campagnes en advertenties. Als je in je Audit alles onder de loep neemt kan je al snel door de bomen het bos niet meer zien. Met 80/20 denken voorkom je dit. Bijvoorbeeld, door de focus te leggen op de 20% van de keywords die 80% van de kosten veroorzaken. Als je daar bezuinigt dan bereik je echt wat. Net zo kijk je naar de 20% van de producten/diensten die 80% van de omzet genereren. Als je daar de conversie verhoogt is de impact op je online groei veel groter.

3. Google Trusted Stores in 2015 echt naar Nederland?

De geruchten doen al langer de ronde, maar gaat Google zich in 2015 dan echt op de Nederlandse reviewmarkt begeven? De verwachting is van wel. Het Google Trusted Stores keurmerk wordt alleen aan de beste webshops gegeven. Een grote kans dus voor webwinkeliers, maar ook een gevaar. Want het ontvangen van het keurmerk is nog niet zo makkelijk en de concurrentie tussen webwinkels wordt zo steeds groter.

Daarnaast heeft het grote invloed op de SEA-strategie. De Google Trusted Store Badges worden namelijk geïntegreerd in Google AdWords, de organische zoekresultaten en in Google Shopping. De badge zelf wordt naast de advertentie weergegeven. Maar het is meer dan alleen een badge of een keurmerk. Zoeft de gebruiker met zijn muis over de badge, dan verschijnt er een rapport met daarin een direct overzicht van het serviceniveau en de verzendtijden.

Het verkrijgen van zo’n badge vraagt nogal wat van een webwinkel. Frankwatchingzette de eisen op een rijtje:

• minimaal 500 bestellingen binnen 28 dagen;
• binnen 10 dagen verzenden;
• 90% van verzendingen wordt binnen de aangegeven tijd verzonden;
• 50% van deze verzendingen zijn voorzien van een tracking nummer;
• maximaal 6% van alle bestellingen mag worden geannuleerd;
• binnen één werkdag reageren op klantvragen.

Werk aan de winkel dus. ClickValue helpt u er graag bij!

4. ‘Google is not your friend’ – content marketing is zo 2015

“Google is like a bloody human.” De Britse Hannah Smith (SEO-consultant voor Distilled) dondert over het podium. Tik het volgende maar eens in op Google: ‘That movie where two guys drink wine’.

Het werkt echt. Google vertelt je dat die film Sideways heet. Hoe dat kan? Google begrijpt wat jij wilt weten.
Maar ondanks haar bewondering voor de ‘intelligentie’ van Google, is ze ook boos. Als contentmarketeer creeert ze iets dat mensen willen delen. Bijvoorbeeld een quiz zodat mensen naar de website van haar klant worden getrokken. Maar Google steelt haar content tegenwoordig en presenteert het haast alsof het van Google zelf is.

“Google is not your friend”, drukt ze daarom iedereen op het hart. Alleen als je een sterk merk hebt, word je nog gevonden op Google. Creeer content dat mensen willen delen. En dat zo bijzonder is dat Google niet anders kan dan jou de credits geven. Maak bijvoorbeeld content dat er niet uitziet als een advertentie, zoals de First Kiss-campagne van kledingmerk Wren.

5. Ad-Customisers: nieuwe extensie on the way

Google is constant bezig met de ontwikkeling van nieuwe extensies. Ad Customizers is een van de nieuwe functionaliteiten die Google heeft uitgerold. Samantha Noble, marketing directeur van Koozaai, ziet volop potentie. Met Ad Customizers kun je je advertenties namelijk dynamisch laten updaten en op maat maken voor elke klant, type product of tijdstip. Een reisbureau, bijvoorbeeld. Laat advertenties voor leuke vakanties of vliegtickets automatisch aanpassen aan het tijdstip en de resterende tijd tot het verlopen van de aanbieding. Niet meer iedere dag handmatig het cijfer in de regel ‘Nog 7 dagen extra voordeel’ aanpassen, maar Google dat laten doen. Maar ook de beschikbare modellen, kleuren of prijzen van producten zijn dynamisch aan te passen door Google. Een goede spreadsheet die als een enorme database alle variabelen kent, is een belangrijke vereiste.

Ad Customizers kunnen een boel tijd schelen en maken de advertentie specifieker. Dubbelop winst dus.

Meer weten?

ClickValue is al meer dan tien jaar de online marketingafdeling van zijn klanten. Iedere dag zetten we ons vol in om de online groei van onze klanten te versnellen door het marketingproces zo effectief mogelijk in te richten. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen of wilt u meer weten naar aanleiding van een van onze blogs?

Laat vrijblijvend je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wil je niet langer wachten? Ons bellen kan natuurlijk ook. Wij zijn bereikbaar op 020 - 675 16 21.

Binnen ClickValue zetten wij ons iedere dag in om de online groei van onze klanten te versnellen. De online marketing wereld is constant in beweging en wij dus ook. Nieuwe ontwikkelingen volgen we op de voet, maar we testen altijd zelf of het ook écht werkt voor onze klanten.