We hebben het al vaker gezegd: adverteren in AdWords wordt steeds duurder. De concurrentie neemt toe en vaak staat u met een hoger bod op een lagere positie dan een jaar geleden. Frustrerend, want hoe kun je zo nog opboksen tegen reuzen als Bol.com en Coolblue?
Om de kosten zo laag mogelijk te houden is een goed onderhoud van uw AdWordscampagne daarom essentieel. Deze zorg neemt ClickValue u uit handen. In principe kunt u dus nu stoppen met lezen en aan de boekhouding beginnen; wij zitten er bovenop. Als u nieuwsgierig bent hoe wij ervoor zorgen dat uw marketingeuro optimaal wordt benut, lees dan vooral verder.

1. Hogere Quality Score, lagere kosten

Quality score (QS) is een schatting van Google over de kwaliteit van uw advertenties en landingspagina’s die door een bepaald zoekwoord (keyword) worden geactiveerd. Een hoge QS betekent dat Google ervan uitgaat dat uw advertentie en bestemmingspagina relevant en nuttig zijn voor iemand die uw advertentie te zien krijgt. Het is dus van belang om keywords, advertentieteksten en landingspagina’s zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.

Waarom is dit zo belangrijk? QS speelt een belangrijke rol bij het bepalen van uw advertentiepositie. Bij een slechte QS zult u een hoger bod nodig hebben om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen. Het omgekeerde is ook waar: door uw QS te verhogen kunt u uw bod verlagen of voor hetzelfde bod op een hogere positie komen. Een goede manier om geld te besparen dus!

ClickValue test voor u verschillende advertentieteksten en landingspagina’s. Ook heeft ClickValue een Quality Score Tracker ontwikkeld, die de QS van maand tot maand bijhoudt. Dit is een handige tool, omdat AdWords zelf deze data niet opslaat; enkel de actuele QS kan worden getoond. Zo houden wij de QS nauwlettend in de gaten.

2. De kracht van herhaling: remarketing

Een klant zal lang niet altijd bij het eerste bezoek aan uw website een aankoop doen. In de praktijk moeten mensen nadenken of overleggen over een aankoop. Maar mensen die uw website hebben bezocht hebben wél interesse getoond in uw product en hebben daardoor een verhoogde kans om bij een volgend bezoek wel te converteren.

Door middel van onder andere Remarketing for Search en Remarketing for Shopping retargetten wij deze potentiële kopers, zodat zij alsnog een aankoop doen. De kosten om een terugkerende bezoeker te laten converteren zijn vaak lager, dus het loont om deze doelgroep niet uit het oog te verliezen.

3. Vaak onderschat: negatieve keywords

Een van de belangrijkste acties om kosten in check te houden, is het toevoegen van negatieve keywords. Betalen voor nutteloze clicks, dat wil niemand. Toch wordt er vaak nog te weinig gedaan om dit te voorkomen. Resultaat: hoge kosten, lage conversieratio.

In het search terms report van Google is per keyword te zien op welke woorden iemand oorspronkelijk heeft gezocht en waardoor dus uw advertentie werd getriggerd. Een voorbeeld: als verkoper van decoratieve lampen ziet u in het search report dat een deel van uw bezoekers gezocht heeft op ‘zaklamp’ en vervolgens op uw advertentie heeft geklikt. Dat betekent dat u voor deze bezoekers betaald heeft, terwijl zij iets zoeken dat u niet verkoopt. Zonde van het geld.

Toch zien wij vaak dat er weinig aandacht wordt besteed aan negatieve keywords. En dat terwijl het toevoegen van deze negatives soms wel een kostenbesparing van 20 procent opleveren!

4. Adverteer, maar wordt gevonden met mate: modified broad match

Google biedt vier verschillende manieren om op keywords in te zetten: exact, phrase, broad en modified broad. Tot voor kort was het ‘what you see is what you get’: bij exact dient een zoekopdracht exact overeen te komen met uw keyword, bij broad wordt een brede associatie met een keyword gemaakt. Een goede balans tussen deze match types zorgt voor relevant verkeer, terwijl daarnaast ook ideeën voor nieuwe zoektermen worden opgedaan.

Helaas is exact al een tijdje niet meer helemaal exact, vanwege een wijziging die Google heeft doorgevoerd; ook foutieve spelling en variaties worden meegenomen. En een broad match? Die kan heel ver gezocht zijn. Om bij de lampenwebshop te blijven: het is weleens voorgekomen dat er een merk melkpoeder bleek te bestaan met dezelfde naam als een lampenmerk. Google associeert dan het brede keyword ‘lampen’ vrijuit met het lampenmerk en daarmee vervolgens ook met het melkpoeder. Dus voor je het weet stroomt je lampenshop vol met verbaasde, jonge moeders die een heel ander product verwachtten aan te treffen.

Dit issue is deels in te perken door het toevoegen van eerder genoemde negatieve keywords. Het vervangen van broad match voor modified broad match (BMM) keywords is echter ook een goede strategie. Door een + voor ieder woord te zetten geef je aan dat je BMM wilt gebruiken; dit zorgt ervoor dat dat woord in de zoekopdracht moet voorkomen en er dus geen synoniemen en associaties zijn toegestaan. Zo houden we het verkeer relevant.

5. The winner takes it all

Een AdWordscampagne bestaat vaak uit honderden, soms wel duizenden keywords. Niet ieder keyword is even succesvol. De slecht presterende zet je weer uit, dat is duidelijk. Maar wat doe je met een keyword dat wel heel veel conversies oplevert, maar tegen te hoge kosten? Of als een keyword het juist extreem goed doet? Het kan lonen om dergelijke keywords apart te zetten in hun eigen ‘winnaars’ ad group, zodat alle factoren als advertenties en sitelinks op dit woord geoptimaliseerd kunnen worden.

Voorbeeld: soms blijkt dat een bepaalde zoekterm veel verkeer trekt en tot een hoge conversie leidt, maar een lage Quality Score heeft. Dat is zonde, want door deze lagere score moet u meer bieden voor een hoge positie. Door het keyword te isoleren en advertenties speciaal voor dit keyword te schrijven, is het mogelijk de QS te verhogen. Zo kan u opeens betaalbaar op positie 1 komen te staan.

Deze opzet combineren met Remarketing for Search kan ook mooie resultaten opleveren. Een generiek zoekwoord kan in eerste instantie alsnog te duur zijn om op te adverteren, maar door het normale bod te verlagen en meer te bieden voor terugkerende bezoekers, kan de business case opeens positief worden: het keyword wordt een winnaar!

Dit was een greep uit de vele acties die wij doorlopend uitvoeren voor onze klanten. Elk account is anders, dus is er ook verschil in wat het beste werkt. Een kwestie van testen en goed onderhouden. Gelukkig hoeft u hier niet zelf over na te denken, dat doen wij voor u. Terug naar de boekhouding dus.

Meer weten?

ClickValue is al meer dan tien jaar de online marketingafdeling van zijn klanten. Iedere dag zetten we ons vol in om de online groei van onze klanten te versnellen door het marketingproces zo effectief mogelijk in te richten. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen of wilt u meer weten naar aanleiding van een van onze blogs?

Laat vrijblijvend je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wil je niet langer wachten? Ons bellen kan natuurlijk ook. Wij zijn bereikbaar op 020 - 675 16 21.

Binnen ClickValue zetten wij ons iedere dag in om de online groei van onze klanten te versnellen. De online marketing wereld is constant in beweging en wij dus ook. Nieuwe ontwikkelingen volgen we op de voet, maar we testen altijd zelf of het ook écht werkt voor onze klanten.