Selecteer een pagina

Uitdaging

Het Koninklijk Concertgebouw is één van werelds beroemdste concertzalen met een ongeëvenaarde akoestiek. Ieder jaar bezoeken honderdduizenden mensen een van de vele concerten. Toch loopt Het Concertgebouw langzaam tegen de grenzen van verzadiging aan waardoor ze nieuwe manieren moeten zoeken om groei te realiseren. Hun vaste en zeer trouwe klantenschare weten ze zelf goed te bereiken, maar hoe bereik je nieuwe doelgroepen? Het online kanaal om zowel bestaande als nieuwe bezoekers te bereiken biedt ongekende groeimogelijkheden. Het inrichten van een effectief marketingproces – dit geldt ook voor een ideële instelling als Het Concertgebouw – is de sleutel voor het aanboren van nieuwe klanten.

Aanpak

Ieder jaar bezoeken miljoenen toeristen ons land. Een enorme groeikans en een grote nieuwe doelgroep die binnen handbereik ligt. Maar het opzetten van campagnes om deze doelgroep ook daadwerkelijk effectief te bereiken, vergt specialistische kennis. Dankzij onze uitgebreide data-analyse hebben we kunnen bepalen welke landen de meeste aandacht verdienen. Middels YouTube-campagnes, display-campagnes en AdWords targetten we potentiële internationale en binnenlandse bezoekers op relevante interesses, leeftijd en geografische locatie. Mede dankzij tegoeden vanuit Google Ad Grants hebben we binnen onze integrale aanpak grote slagen kunnen maken. Door de optimale inzet en uitbreiding van de merknaamcampagnes en het succes van de AdWords-advertenties bleek het basistegoed vanuit het fonds niet meer toereikend. Gelukkig kwam Het Concertgebouw in aanmerking voor het Ad Grantspro-programma. Dat biedt een groter tegoed en nog meer mogelijkheden voor online groei.

Resultaat

De inzet van verschillende online marketingkanalen door ClickValue is een groot succes. Jaar op jaar stijgt de omzet van Het Koninklijk Concertgebouw. Zelfs na het succesvolle jubileumjaar in 2013 blijft de omzet toenemen. In vergelijking met 2012 is de omzet met 55 procent toegenomen. Een stijging waar zowel Het Concertgebouw als ClickValue trots op is. Daarnaast toont de doelgroepmarketing en de op toeristen gerichte AdWords-uitbreiding naar Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Spanje, Frankrijk en België een positieve ontwikkeling, zowel in bezoekersaantallen als omzet. De omzet uit deze internationale campagne is in een half jaar tijd alleen al met 400 procent gestegen. Dankzij onze integrale aanpak weten we de doelstellingen te overtreffen. Met expertise en creativiteit hebben we het potentieel kunnen omzetten naar een concreet resultaat.

.
.
.
.
.
.
.
.
.

David Beentjes

“Online marketing is continu in beweging. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet, zodat u nergens omkijken naar heeft.”